söndag, januari 03, 2010

Bra att få pöva på olika idrotter i tidig ålder.

Hälsningar från ett snörikt Pargas eller skall man säga Väståboland nu för tiden? Nå jag är i Pargas och det är det viktigaste. Jag tror att Väståboland är sammanslagnings namnet men sen är man ändå i Pargas och Nagu o.s.v. Så skulle det nog vara på Åland också att jag bor i Sund även om man skulle slå ihop t.ex. norra Ålands kommuner till Norråland :-) Familjen Winé kom till Pargas igårkväll och det är alltid lika behagligt och trevligt att komma hit. Idag så for jag iväg på en länk på dagen och det var riktigt skönt att få ta en länk i minus 9 grader och vindstilla, jag njöt hela timmen jag sprang. Sen på eftermiddagen så hade vi födelsedagskaffe för svärfar som egentligen fyllde 29:nde men hade födelsedagskaffet nu när vi kommit. Sen på kvällen var jag ut och skida 50 minuter på de fina spåren de har här i Pargas.
Jag har visserligen bara skateskidor och jag har nog just inte en kropp som är gjord för skate så imorgon skall jag fara och se vad ett par skidor för klassiskåkning kostar. För nu tror jag det blir vinter i år och då vill jag skida mer som omväxling till min löpning. Sen får jag då träna ryggen mer, tror jag i alla fall, med traditionell skidning.
Sen skall vi nog se på skidor åt sonen också för det skulle vara kul om han skulle vilja komma med och skida. Jag skida om två familjer där pappa och barn var ute och skida och det är ett bra sätt att röra på sig med skidning.
Annars så vill sonen nu börja med ishockey och jag fick höra av en god vän som är involverad i MIFK ishockey att man faktiskt inte måste kunna skrinna för att börja i deras nybörjargrupp så i januari skall Johannes få testa på ishockey som han väntat ganska länge på att göra.
För jag är av den åsikten att man måste få testa på många idrotter i tidig ålder. Sen vad de väljer är en annan sak.
Men att man skall få testa på olika idrotter i ung ålder så är av stor vikt för man utvecklas ju motoriskt om man får en allsidig träning i ung ålder. Sen är det viktigt socialt också att få träffa andra jämnåriga barn.
Därför är det viktiga att sporter som ger barn möjlighet att få testa deras idrott får det stöd och den uppbackning den behöver. Så förälder ha inte ditt barns idrottande som en förvaring utan hör med dem istället vad du kan hjälpa till med.

Ha det så bra.

4 kommentarer:

Sis sa...

Håller med! Det är fint om föräldrar orkar och vill introducera olika idrottsformer för sina barn.

Du har så rätt så, det spelar egentligen inte så stor roll vilken idrott barnet sen väljer, huvudsaken är att det hittar nåt som passar just det och som är roligt många år framöver. Helst hela livet. Alla skall ju inte bli toppidrottare, men det skulle vara bra om alla hittade en bra motionsform :)

Vi föräldrar fungerar ju som de bästa förebilderna när det gäller motion. Om vi motionerar och tar med barnen, så kommer de också att göra likadant.. motionera och lära sina barn i sin tur, att göra det.

Hoppas ni får njuta i skidspåret hela familjen!

Anonym sa...

PS det heter pröva :D

Göte sa...

Men anonym pöva är ett slang av ordet pröva. Det blir ibland att använda slang, med fel gör jag inte :-)
Fina och sanna orsd Sis.

Göte sa...

Fina och sanna ord skulle det sista vara :-)