fredag, november 11, 2016

Mycket politik den närmaste veckan.

Detta blir en helg full med politik, ja inte bara en helg utan den närmaste veckan är det mycket jobb eftersom vi har budgetdebatt nästa vecka. Men imorgon har vi  Ålands socialdemokrater partikongress. Vartannat år har vi en partikongress som jag brukar tycka att är riktigt trevliga med bra diskussioner och glad stämning.
Sen söndag så blir det att strukturera upp mina anföranden för den kommande veckan. Jag skall ha gruppanförande på måndagen. Sen på tisdagen blir det missbruksfrågor och utbildningsfrågor som jag kommer att ha anföranden om. Onsdagen sen kommer jag mest att lyssna på debatten.
På fredag är det misstroendedebatt och jag kommer nog att förbereda ett anförande för det. Men sen får jag se om jag håller anförandet eller inte. Beror lite på hur många som är med i debatten. Blir det "bara" gruppanföranden så står jag nog över.

Mina anföranden kring budgeten så kommer jag att med här, men jag lägger upp dem efter jag hållit anförandena och sen säkert orda kring dem också. Kommer att bli både ris och ros för budgeten. Men jag kommer att försöka ändå att vara konstruktiv och ha en respektfull ton. Tycker att denna mandat så har det gått över gränsen. Det är inte att man för första gången på 12 år har en misstroende debatt. Det har oppositionen all rätt att lämna in. Men det har blivit sånt gnäll i lagtinget och då av personer som har stor politisk erfarenhet som jag skulle trott mer om. Upplever att vissa tycker det är viktigare att gnälla om fel än säga vad man själv vill. Tråkig trend. Nå ändå viktigare att jag inte försöker bli likadan. Jag har en stor negativ grej och det är att jag ofta lägger mig på samma nivå som andra. Är det en konstruktiv debatt så håller jag mig där. Men blir det att slänga käft så brukar jag komma ner på den nivån tyvärr. Men jag vet om det och då kan jag bättra mig.
Min regel jag brukar försöka gå efter gör mot andra som du själv vill bli behandlad så det gäller att påminna sig om det.
Tyvärr blir det ibland att man svarar som den andra replikerar till en. Så jag kan helt klart förbättra mig också.

Vet att jag också kommer att gnälla men måste ha ett konstruktivt gnäll :-)

Ha det bra.

Inga kommentarer: