onsdag, november 16, 2016

Anförande om utbildning

Här kommer mitt anförande om utbildning. Kom ihåg att detta är något man inte håller ordagrannt.

Talman
Mitt anförande kommer att hållas en hel del med barn med särskilda behov.
Ledamot Gun-Mari Lindholm nämnde tidigare om att jag lyfte den gruppen i samband med arbete av landskapsandelarna och det stämmer för har vi inte rätt resurser tidigt så blir det dyrare. Så skall man se total ekonomiskt så att främja tidiga insatser är en smart ekonomi.
Därför är rätt resurser tillräckligt tidigt viktigt. Jag kommer ihåg en skrivelse som lämnades in förra mandatperioden av skolpsykologerna på Åland.
à Hände inte mycket med dem. Nå situationen med t.ex. skolpsykologer har inte förbättrats sen dess. 
Det nämns i en motion om barn med autism och det finns saker man skall lyfta upp där, helt klart. Men kan också finnas flera. Jag var och träffa en som jobbar bl.a. med barn med autism och hon lyfte också upp barn med ångest. Och hur många av dem som bara blir hemma och inte går till skolan.
Så Talman här behöver vi lyfta vår kompetens. Men varför inte nyttja Ålands Folkhögskola som en plats för ett kompetencentrum ( skolpsykolog, kuratorer och specialpedagoger )
Sen kommer dessa ungdomar till gymnasialstadiet och då skall man ta vara på dessa och ge dem en studieplats, ge dem en utbildning. Men framför allt ge dem resurser. Förut pratade jag om att det måste finnas speciallärare, slutade med att jag hamna på kvartsamtal till förvaltningschefen som förklarade för mig att de resurserna hade de.
Nå nu skall jag inte vara specifik, men förut fanns det en peng att få för eleverna med särskilda behov. De togs bort och lades in som en hel pott istället. Idag så är det nog i den vanliga potten.
Talman i mitt gruppanförande så citerade jag regeringsprogrammet
Alla barn och ungdomar ska ges möjlighet till utbildning oberoende av förutsättningar”.
Man jobbar på det, men är inte i mål ännu. Låt en linje med en elev med diagnos eller anpassad läroplan få en extra pott. Då är det mera motiverande att hålla kvar den eleven.
Lantrådet sa att ungdomshuset är vår ungdomsgaranti, om det ändå skulle vara så väl. Med ungdomshuset är vi en god bit på väg. Jag har stått många år och pratat för en ungdomslag det som var bra med Stefan Wallins lag om ungdomslagen var 7a paragrafen om sektorsöverskridande samarbete och då moment 2 Främja samordningen och genomslagskraftenför de tjänster som erbjuds de unga.
Vidare står det i punkt 2  främja samordningen av och effektiviteten i tjänster som riktar sig till unga i syfte att dessa ska vara tillräckliga, kvalitativt högtstående och lätt tillgängliga.
Med detta skulle jag vilja säga att ungdomshuset är riktigt bra. Nu gäller det att täta hålen där vi fortfarande har unga som faller emellan.
Få tydlighet att när man hoppar av sin gymnasialstudieplats så skall skolan lämna in uppgifter till t.ex. ungdomslotsen som har samordnande roll.
Nå det här är inget nytt utan nojsade en hel del om detta förra mandatperioden. Och det fick jag klart för mig då att någon lag skulle jag inte få. Men det behövs inte göras i lag. Man kan gå ut med direktiv. Detta är en idé som jag hoppas man kan ta vara på.
Avslutningsvis Talman vi är bra på Åland att göra utredningar och det gör många bra utredningar.
Talman hösten 2013 – våren 2014 gjorde det en kartläggning för ungdomar som varken studerar eller arbetar eller finner sig i riskzon för detta.
Damma av den här kartläggningen, se vad man kan göra för att förbättra bara i vårt arbetssätt.
Jobba mera sektorövergipande, tydlighet hur man fångar upp unga som hoppar av sina studier att de sen inte bara blir hemma. Den här rapporten ger en del svar och synpunkter använd den där finns slutsatser som är viktiga
1.    Skapa en utbildning tillgänglig för alla
2.    Formalisera gemensamma landskapsövergripande överlämningsrutiner
3.    Tydliggör uppföljningsansvar och ta fram statistik
4.    Skapa former för samverkan
5.    Tydliggör uppdrag och samverkan genom lagstiftning
6.    Säkerställ studieledning för unga utanför utbildningssystemet
7.    Tillför resurser för lots och uppsökande verksamhet
8.    Öka kunskap och stöd till unga med neuropsykiatrisk funktionshinder
9.    Säkerställ stödsysselsättning
10.                 Säkerställ hälsovård för unga utanför gymnasialstadiet
Med ungdomens hus så har vi nu platsen för mycket av dessa punkter. Nu hoppas jag man använder denna rapport och ser att fylla denna fina satsning med rätt innehåll.
Till alla involverade för detta ungdomens hus tack för ett fint arbete och lyckat till i det fortsatta arbetet.


Inga kommentarer: