torsdag, juli 29, 2010

Ökad konurrens gynnar konsumenten

Jag har alltid ansett att ålänningar och österbottningar är relativt lika och kommer därför ofta lätt överens. Många österbottningar flyttar också till Åland och trivs här.
Många spelar Pidro på Åland och det kortspelet kommer väl från österbotten. Nu är det inte bara Pidro som kommer från österbotten, utan nu har den österbottniska matkulturen kommit till Åland genom Korv-Görans som tände sina fritöser och öppnar sina portar idag. Men det har blivit ett herrans liv om just placeringen. För det är i lilla torget som det kallas som vissa tycker att det är fel att även det stället blir bebyggt.

Andra säger att det blir tuffare konkurrens för de krögare & kioskägare som redan nu finns där. Men herre jösses skall vi inte vara glada över om det blir ett bredare utbud i Mariehamn. Jag satt idag och pratade med hur mycket ålänningar gnäller :-) Antingen är det för dyrt eller så är det något annat.

Nu då så kommer det en ny snabbmatskedja om man kan kalla dem för det. Men då är huset för fult, man bygger på ett ställe där det tidigare funnits ett litet obebyggt område eller så blir det tuff konkurrens för de som redan finns där.

Nog måste vi börja fundera lite hur vi vill ha det på Åland. Ärligt talat så blir jag ibland lite trött på entreprenörer som gnäller när det uppstår konkurrens. Jag kan inte glömma i ett sammanhang när jag blev utskälld av en företagare över att jag ville utveckla ett område men då skulle företagaren få konkurrens där för att området skulle få en cafeteria till. Så frågade jag att varför ser de inte det som en möjlighet istället för att utveckla sin verksamhet ? Då blev de sura och gick iväg.
Kom inte sen och prata om kommunism, för fri konkurrens är det inte på det borgerliga Åland. Nå nu har jag fått spotta av mig lite irritation och jag gläds åt att att vi fått Korv-Görans hit. Jag skall också gå dit och äta någon gång. Tyvärr kanske inte så många gånger efterom min kropp inte skall äta sådan mat, utan helst åt de nyttigare hållet.


Ha det bra.

Inga kommentarer: