söndag, juli 25, 2010

Rockoff

Den här veckan håller Rockoff på. Rockoff är en musikfestival som anordnats i Mariehamn varje sommar sedan 1997. Till och med 2002 höll festivalen till på torget i Mariehamn för att 2003 flytta till Mariepark, där den stannade till och med 2006. 2007 hölls festivalen åter på torget. Under årens lopp har artister som Tomas Ledin, Joakim Thåström, Magnus Uggla, E.M., Lordi, Markoolio, Takida och Björn Rosenström, Hammerfall spelat på festivalen. Jag lägger in en video från Hammerfall konserten i fjol. Hoppas bara inte jag får problem med upphovsrätten bara.Livliga debatter har länge pågått rörande festivalens befintlighet. En del Mariehamnsbor anser att ljudnivån på en festival likt denna är aldeles för hög för att få anordnas i innerstaden. Dock har festivalen många som försvarar den och "Rockoff" är en av sommarturismens absoluta höjdpunkter.
Och det är nog så att båda sidor har rätt att visst är det högt ljud för att spelas inne i stadskärnan. Men samtidigt är det en fantastisk tillställning som verkligen livar upp majoriteten av ålänningarna. Jag brukar också en gång per år fara med frun på mat och god dricka till den artist vi valt att lyssna på. Som jag nämnde så var vi ifjol på Hammerfall och det var verkligen en verkligen suverän konsert. Det brukar vi sen göra tillsammans med goda vänner. Nu är det första året som vi inte går med middagsköret och allt sådant. Och mycket för det är nog att vi inte i år ser någon artist som gör det speciellt att gå, vilket vi haft tidigare.
Däremot så blir det rockoff på måndag för då är det Erik Saade som äldste sonen valde som artist i år.
Han får gå på en konsert nämligen.
I år är året på den rätta platsen nämligen torget där det lyfter upp hela centrum. Visst är det som jag nämnde att det är högt ljud men svårt att ha konserter med lågt ljud så det jag undrar att kan man sluta kl.22 istället för kl. 24 ? Och då börja tidigare istället.
Men hur som helst är jag glad över den uppoffring som Dennis gör för att få det här att gå igenom för kvällens konsert med KENT är nog inte billigt för honom kan jag tänka mig.

Ha det så bra.

Inga kommentarer: