lördag, januari 05, 2013

En stor förebild har lämnat detta jordeliv.

Runt 15 år har jag varit imponerad av Fryshusets grundare Anders Carlberg. Idag vid middagens så berättade frun att Anders Carlberg avlidit.
Jag kan erkänna att jag nu sitter nedstämd och inte har långt till tårar.
Det Anders Carlberg gjort för ungdomar i Stockholm ja egentligen tror jag runt hela Stockholm är stort.
Jag har runt 5-6 gånger hört Anders Carlberg föreläsa och debattera och en av mina drömmar att få prata med honom.
Den drömmen att få prata med honom blev allt starkare när jag hörde honom prata om utbildningsfrågor i Almedalen 2011.
Det var många av hans inlägg som åhörare den gången som jag tyckte var bra.
Det starkaste de gången sa han att man "bör vara bättre att ta vara på dem som inte passar in i dagens utbildningssystem, för de är otroligt duktiga på sin sak bara man lär dem fokusera, alla skall få en chans att hitta sin plats i samhället".
Kanske det inte var på ordet lika men syftet var densamma.

Nu har en stor ett stort och varmt hjärta slutat att slå. Det han har gjort för ungdomar går nog inte att upprepa men man kan föra hans budskap vidare som jag uppfattar som att man skall ge alla unga unga en chans, oberoende var de har ryggsäcken.
Jag hoppas att Stockholm stad ger honom en staty nära hans livsverk Fryshuset så jag kan gå med mina barnbarn och berätta om Anders Carlberg som gav sitt liv att ge unga en chans.

TACK ANDERS CARLBERG ditt arbete kommer att leva vidare i mitt hjärta.

Inga kommentarer: