måndag, januari 21, 2013

Alla skall ha råd med bra sjukvård

Idag har vi debatterat tilläggsbudgeten och det som var mest i fokus var ÅHS och sjukvården kostnaderna varit högre än beräknat och inkomsterna lägre än beräknat.
Så visst är man bekymrade över hur mycket vår sjukvård kostar.
Jag sa i debatt våren 2007 följande om vår sjukvård
   
             "Hur kan vi utveckla sjukvården ännu mer på Åland? Skall vi satsa på att ha all specialsjukvård här eller skall vi satsa på vissa områden och en ökad kunskap och kunskap där. Jag tror aldrig jag har hört politiskt det säga att det här bör vi satsa på."
 
Det här gäller ännu idag. Men vi har nog snart inte råd att allt utan vi behöver nog prioritera snart vad skall vi ha och vad skall man låta det privata driva och så samarbetar man.
 
För mig är det viktigt att vi har en bra primärvård med låga avgifter så att alla skall känna att de har råd att gå till sjukvården och då primärvården i första hand. Nu är jag rädd för att med vår kärva ekonomi vi har på Åland så kommer vi att tvingas höja avgifterna så att alla inte känner sig ha råd att gå till läkaren.
Idag på gruppmötet så pratade vi om att skall vi få ordning på ekonomin så hamnar alla att ge avkall på lite. Skärgårdsborna får lite försämrad skärgårdstrafik, sjukvårds- och reseavdraget blev lite sämre och kommunerna får lite mindre i landskapsandelar.
Så för att vi skall få ekonomin i balans så måste vi dra ner på kostnader och öka inkomsterna.
Men jag vill inte vi skall försämra för dem som redan har det jobbigt ekonomiskt.
 
Men hur ?
 
För i lagtinget så får man höra från talarstolen att ålänningar har det så bra ekonomiskt. De reser som aldrig förr och köper som aldrig förr.
Jag håller inte med om det, för vi har också fler som har det jättetufft ekonomiskt. Inkomstklyftorna växer på Åland samtidigt som regeringen på Åland måste jobba stenhårt för en ekonomi i balans. 
 
Oj nu har jag slunkit in i en mer allmän ekonomiskt inlägg än om sjukvård.
 
Men det blir så lätt att man kommer med förklaringar varför man måste göra förändringar och försämringar för vissa.
Men det jag verkligen anser är att alla bör ha råd med sjukvård och att vi på Åland skall fortsättningsvis ha en bra sjukvård.
Vi har redan överlägset de dyraste sjuksåvårdsavgifterna på i norden. Hoppas vi verkligen inte behöver göra det ännu dyrare.
Många ålänningar klarar av avgiftshöjningar, men inte alla.
 
Ha det bra

Inga kommentarer: