fredag, mars 25, 2011

Ge alla samma möjligheter

I går skulle det ha varit en föreläsning om handikappades möjligheter till sysselsättning. Tyvärr så hade föreläsaren fått uppgifter om att svensk tid gällde och därför när han skulle gå av färjan så hade den redan avgått från Mariehamn.
Det var synd att den inte blev av för nu är jag riktigt taggad för att prata om ungdomar med psykiska funktionshinder.
Eller som jag hade tänkt ta upp där att vad är psykiskt funktionshinder ?
Är depression, social fobi, ADHD / Damp psykiskt funktionshinder ?

Åtminstone på Åland har vi gjort det till ett hinder eftersom vi nu mera mest har s.k. teoretiska utbildningar och inte så mycket praktiskt inriktade.
Det jag hade tänkt lyfta upp så är just möjligheter för dem att kunna studera på Åland. Vi är så resultatinriktade enligt läroplanen så vi glömmer att se människan och ser för mycket på resultaten och uppförandet i skolan.
Här anser jag att vi behöver bli bättre att ge alla studiemöjligheter då tänker jag på de oroliga med koncentrations svårigheter och studiesvaga.

I somras var jag till Almedalen och då när jag var på en föreläsning sa Fryshusets grundare att dagens skola gör fel som inte ser vilka resurser de unga som inte passar in i dagens skolsystem. Man borde ta vara på dem och utbilda dem till entrprenörer.
Och det ligger en hel del i det han säger.

Samma sak med arbeten så är det svårt att få unga som mår dåligt att ge dem arbetsmöjligheter. Här skulle man hoppas att någon orkar och vill starta ett socialt företag.
Det handlar om företag som
- har som ett av sina huvudsakliga ändamål att genom företagande integrera personer som står långt från arbetsmarknaden.
- huvudsakligen återinvesterar sina vinster i den egna verksamheten eller liknande verksamhet.

Nu blev aldrig den här dagen av igår men jag hoppas att den blir senare i vår för den behövs.

Trevlig helg

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ojoj vilken dålig ursäkt, liknande ursäkter hittades på i lågstadieåldern ungefär. Människan var full som en alika och missade avstigningen. Saker bör berättas som dom verkligen är, inte så konstigt att politikerföraktet skjuter i höjden då lögn efter lögn uppdagas från politiskt håll!

Göte sa...

Hej ursäkta nu anonym men vem menar du att är politiker i det här fallet. Jag förstår inte vad du menar med politikerförakt här.
Tänker du på den norska föreläsaren som missa och stiga av ?
Som jag förstått är inte han politiker utan en tjänsteman som jobbar med att syna länder och se hur de jobbar med att få personer funktionshinder utr i sysselsättning.