onsdag, januari 05, 2011

Vardag igen

Ja nu är det vardag igen. Man jobbar, planerar in möten och allt rullar på. Några som har flytet nu är våra åländska simmare som ligger och tränar hårdare än någonsin. Jag är så jädrans stolt över hur de kämpar och tränar WOW säger jag bara. Sen 27 december har vi haft 26 träningstimmar och simtävlingar på nyårsafton. Sen imogon blir det en 3 timmars träning. Elitgruppen skall simma 100 x 100 men jag kommer att hålla mina simmare på lite mindre. Dels har jag de yngre som inte pallar det helt enkelt. Sen har jag sinmmare som varit skadade. Och sen har jag en tredje grupp som inte ser vitsen med det :-)
Och jag kan säga att att trots att inte mina simmare simmar 10 km imorgon så är jag så enormt stolta över dem.

På jobbet är det nu statistiktid för sista januari skall det lämnas in till landskapet statistik för ESF projekt. Och jag jobbar ju som projketledare för ett ESF projekt som heter ungdomslotsarna. Sen starten i augusti 2008 har vi nu haft 95 ungdomar inskrivna i projektet. Och det känns bra att man fått möjligheten att hjälpt så många ungdomar.

Det var en mycket bra ledare i ålandstidningen om förebyggande arbete som du kan läsa mera om här.
Jag kunde inte låta bli att kommentera kommentarer som där kritiserade ledaren om att satsar man på det förebyggande så är det kostnadsdrivande.
Men om man lägger resurser på idrott eller som mitt jobb som ungdomslots så sparar det in kostnader på lång sikt. De ungdomar som jag och mina kollegor har kunnat hjälpa så har sparat in mycket åt det åländska samhället. Vi har hjälpt ungdomar att slutföra sina gymnasieutbildningar.
Vi har hjälpt ungdomar som valt att hoppa av sina studier att hitta jobb eller annan sysselsättning som t.ex. Katapult.

Sen vad idrotten sparar in så tror jag inte man kan räkna men att den har en betydelse för många det kan man garantera. För att idrotten gör att man mår bra så det vet väl alla.


Ha det bra.



H: Göte

Inga kommentarer: