onsdag, december 08, 2010

Alla skall få samma möjlighet

Oj igen har det gått en vecka utan inlägg. Men oj vad tiden går fort, jag hinner inte riktigt med som det rusar på. Nu kommer det att lugna ner sig vilket jag tycker är skönt. Men en liten topp blir det här nu med att sköta lite SIF simning papper. Vi hade julavslutning ikväll och det var riktigt kul att se. Sen så har jag kommit igång med skidningen nu vilket är otroligt rofyllt att komma ut och skida.
I måndags hade vi 7 års kalas i huset. Vår äldsta fyllde år och även här kan man lugnt säga att tiden går fort. Fasen jag tycker inte det är länge sedan han låg i vagn.
Igår så presenterades resultat från en PISA undersökning (Programme for International Student Assessment) är ett OECD-projekt som syftar till att undersöka i vilken grad respektive lands utbildningssystem bidrar till att femtonåriga elever, som snart kommer att ha avslutat den obligatoriska skolan, är rustade att möta framtiden. Genom olika prov undersöks elevernas förmågor inom tre kunskapsområden: matematik, naturvetenskap och läsförståelse

Jag kommer ihåg att Svenmsk media prata om att de ligger efter och de lyfte fram Finland som ligger högt där. Men hur viktigt är PISA resultat egentligen. Är det inte det viktigaste hur barnen mår. Okej visst skall man bli orolig om t.ex. läsförståelsen är oroväckande lågt men skolan får inte bli för pressande. Det jag är kritisk till på Åland är att skolan blir allt mer teoretisk och det är inte bra. Vad skall man då göra med de studiesvaga, för de måste också rum i dagens skola. Jag upplever att att ungdomar med neurologiska funktionsnedsättning så har en stor risk att bli marginaliserade. Alla skall få möjlighet att kunna studera oberoende handikapp. Men så är det inte ídag. Det är för mig viktigare än resultatet i en PISA undersökning.


Ha det bra.

Inga kommentarer: