torsdag, april 07, 2016

Debatt om tobakslagen

I måndags debattera vi om tobakslagen i Lagtinget. En debatt som varade 4 timmar med en del konstruktiva förslag och lite kritik också. Nu är skotten remitterade till social- och miljöutskottet för utskottsbehandling.

Jag personligen pratade i remissdebatten lite om e-cigaretternas vara eller icke vara. Nu förbjuder ju lagen s.k. smakampuller till e-cigaretterna som lär vara inkörsport för unga att börja röka.
Jag erkände min okunnighet om e-cigaretter för jag hade faktiskt trott att det inte var nikotin i dessa e-cigaretter. Men det lär det vara. Men jag bad utskottet lite fördjupa sig i detta. Sen var jag lite skeptisk också till att man kan ha tobaksvaror synligt i våra butiker här på Åland, men i Sverige och Finland är det förbjudet att exponera tobaksvaror.
Men en fundering som var i debatten, var om om denna lag är tillräckligt sträng. En som i replik till mig så undrade om denna lag får flera att inte börja röka ?
Men det som jag sa där att det är ju inte lagen i sig på sättet som får flera att skjuta upp sin tobaksdebut utan det är nog andra åtgärder som måste komma in då. För enligt lagen så får man inte inneha tobaksvaror före man fyllt 18 år. Så därför kan man ju inte göra så mycket annat där.

Men idag fick jag höra i radion om " effekt 4 - 6 "  som nu har sin utbildning på Åland. Och det som gör mig extra stolt är att jag varit med och lobbat på vissa håll om att detta skulle tas till Åland. Här finns det långsiktiga satsningar att jobba med att skjuta upp tobaksdebuten, ja helst att tobaksdebuten inte alls blir av.

Det som jag sa i mitt anförande så behöver vi se vad man kan ha för olika projekt som tobakskampen   och andra åtgärder.
I slutet av mitt anförande så sa jag i måndags 
Men trots de små synpunkterna jag framför så stöder jag denna lag och att man strängerar är bra ur folkhälsoperspektivet, men de viktiga åtgärderna kommer sen i vilka resurser vi ger för att få hjälpa alla som håller på och röka att sluta. Och där har vi insatser som bl.a. tobakskampen. Så alla projekt som kan stödas mot detta så bör prioriteras. "

Så det här med effekt 4-6 är långsiktiga åtgärder med rätt prioritering. Och vi på Åland är bra att följa med bra projekt/initiativ som man startar runt om oss i norden. Vi ligger mitt i Östersjön men ett smörgåsbord med projekt som startas runt omkring oss. De gäller att vi ser möjligheter med dessa projekt och vågar satsa på de förebyggande åtgärderna.
 

Inga kommentarer: