söndag, april 17, 2016

Arbetet med landskapets budget är i full gång.

En intensiv politisk vecka är till ända. De senaste två veckorna så har varit en dragkamp om budgeten. Visst är det så att regeringen lägger budgeten men det är ju lagtingsgruppen som ändå är med och jobbar med frågor så är känsliga och jobbiga frågor.
Jobbiga frågor för mig t.ex. har varit att man inte lägger ner Guttorp utan fortsätter med den verksamheten.
Nu är det inte för att den anläggningen ligger i Sund som jag jobbar för att fortsätta med den verksamheten. Utan mer för att jag ser vikten att man fortsätter plantera ut fiskyngel. Jag tror också man kan öka inkomsterna där med att sälja yngel t.ex. Stockholm har jag erfarit. Då minskar man ju på samhällsmedel på finansiering av denna verksamhet.
Guttorps verksamhet ser jag som en viktig sak för turismnäringen. Så att satsa på Guttorp ser jag mer som ett främjande för turismnäring och då främst för mindre stugbyar och ensamfretagare som fiskguider. Fisketuristerna lämnar sen efter sig en hel del pengar.
Sen är det ju så annat i budgeten som kommer att fortsätta kämpande om, för det är väl ingen hemlighet att det finns lite olika ideologier i denna regeringen.
Och visst är det så att detta är en jobbig budget att ta. Genom att underskottet behöver minskas. Och man vill ju inte heller att det åländska samhället skall drabbas så mycket. Gör man en förändring på årets budget med 1,6 miljoner och sen för 2017 med 6,6 miljoner så självklart kommer det att kännas.
Tyvärr är det här en konsekvens att man inte fått den finländska ekonomin som går knaggligt minst sagt.

Men tillbaks om denna tilläggsbudget som kommer att debatteras friskt i media och tydligen även i sociala medier.
Och visst är det så att det har varit jobbiga beslut att ta, men jag skymtar också en politik som jag kan känna att genom att man nu måste börja prioritera så händer det något som vi förut kanske blundat för.
Men så är det när en budget tas så måste ta obekväma beslut.

Nu är det en vecka som är lite lugnare för oss i regeringen sen debatt om budgeten nästa vecka. Efter det så  är det 3 intensiva veckor där vi skall jobba med budgeten i Finans- och näringsutskottet.

Så jobbet med denna budget går vidare..

Inga kommentarer: