torsdag, mars 31, 2016

Hoppas jag tycker rätt

Skall partipiskan vina som vanligt hos sossarna ställde en anonym en fråga här på min blogg tidigare angående vårjakten.
Inte alltid i partiet vi har samma åsikter, men vi disskuterar frågor bra och det får ges och ta i många frågor. Men som ett regeringsparti så vill man att man att det skall gå och lita på var vi står.
Det är viktigt att de andra partierna skall veta var man har oss.
Men för den skulle skall man inte gå med på allt. Men lättare för vårt parti är det lättare att jobba om vi är eniga.

Media blåser på rejält just om vårjakten som just nu är det en fråga som rör känslor eftersom klassificeringen nu är " nära hotad " och man bör se på hur stammen stabiliseras igen. Så jakten skall skötas på ett hållbart sätt.
Och då har man pratat om två vägar mot en hållbar jakt på ejder. Att fortsätta som tidigare men kanske begränsa mer hur mycket man skjuter eller ta ett paus och låta stammen stabilisera sig. Och sen ta upp jakten på ejder igen.
Eftersom vissa nu vill alternativ.2 med en paus så pratas det nu om att man vill lägga ner. och visst finns det personer som också är emot jakt. Men att ta med en paus är inte att lägga ner jakten.
Men jag tror ändå på 1:an att man fortsätter med vårjakten men kanske begränsar antalet man får skjuta.
Nu är ju inte jakten det enda som är orsaken till en minskning av ejderstammen utan tyvärr så är det östersjön status samt andra hot i form av rovdjur.

Vad som beslutas om vet jag inte ännu. Men jag vet vad jag tycker och blir det så hoppas jag att det är ett beslut som vi inte får ångra sen.
För det jag ser som viktigt med jakt och även vårskyttet så kulturarvet att det går vidare till generationer. Men då måste vi se att stammen bibehålls på en hyfsad nivå så att vi får fortsätta med vårjakten. För visst kan det vara så att ta en paus kan vara mer hållbar på sikt. Jag vet inte, men jag hoppas jag att det jag tycker är rätt på långsikt och inte att jag fallit för populismens fälla.

För ser vi ansvarsfullt på det hela så är det kanske inte hållbart att bedriva jakt på rödlistade fåglar.

Inga kommentarer: