fredag, november 20, 2015

Rätt resurser på rätt plats

I slutet av mitt andra och i mitt tredje anförande som jag höll i debatten så handlade om de unga och skolan. Jag pratade om resurser till de yngre och att lägga komma med in med tidiga resurser.
Redan i dagis så behöver vi se vad vi har för resurser att tillgå. Jag fick höra rykten förra veckan om att nu skall inte skolpsykologen längre komma till barnomsorgen!. Vad är det dravel, jag har upplevt hur viktigt det är att få in skolpsykologer in redan i barnomsorgsåldern. Bl.a. skulle det kunna underlätta trycket på Barn- och ungdomspsykiatriska om man i kommuner satsar rätt med resurser i skolpsykologer, och även skolkuratorer. Inom barnomsorgen behövs både specialbarnträdgårdslärare och skolpsykologer det ena skall inte ta u det andra.
Nu kommer jag in i grundskolan och lågstadiet som jag tänker på. Jag har jobbat på och tjatat om att det behövs mer speciallärare och skolpsykologer i skolan. Men det är folk som ställt bra frågor och haft bra synpunkter under hösten så jag har lite börjat ändra mig.

Vad jag förstått så många av de unga som har problem så har tufft med sociala kontakter och annat. Så satsar man på det så blir det lugnare och tryggare barn som då får en bättre inlärningsförmåga. Så med rätt resurser och med rätt satsning på skolpsykologer samt skolkuratorer så fåt vi elever som klarar sin skolgång bättre.

I onsdags så handlade mitt anförande om barn med anpassad lärokurs helt och hållet. Jag fick höra förra veckan att 33 elever i Godby högstadium på Åland har anpassad lärokurs. I skolan finns 212 elever så det är hela 15 % av eleverna. Man måste nu verkligen se hur vi klarar av att ge dem en gymnasialutbildning. På Åland så är det så att de elever med anpassad lärokurs måste söka enligt prövning. Och sen bestämmer Ålands gymnasiums styrelse vilka som kommer in enligt prövning. Vansinne !!! Nu måste man nog börja se istället hur man gör för att öppna upp utbildningen för dessa elever och att de får de resurser de behöver. Med en dåres envishet så har jag pratat för dessa elever, det går trögt men det går framåt. Från att ingen förut ville se dessa elever så är det fler som vill börja prata för dessa elever, så jag hoppas att nu kan det hända något under denna mandatperiod. De behöver kunna få söka på lika villkor som alla andra.
Det jag börja prata om i våras och prata också om i tisdags så är att man på Åland borde se om möjligheten att utbildningslinjerna på gymnasialstadiet skulle få en peng per elev och har man en elev med anpassad lärokurs så borde det vara en högre peng. För det är ju så att de här eleverna är i behov av mer stöd och då måste ju utbildningslinjen få en högre peng för den eleven. På detta sätt så skulle också skolan jobba mer att ha eleverna kvar i skolan. Jag har upplevt ibland skolan kanske varit glada att blivit av med jobbiga elever,

Ha det bra.

/ Göte

3 kommentarer:

JK sa...

Gratulerar!

Ett långt inlägg men verkligen läsvärt. Jag måste verkligen erkänna att detta inlägg är äkta sossepolitik och huvudorsaken till att vi väljare vill rösta på en sosse!!! Bra så, fortsätt så!

För att få en fungerande demokrati krävs att det finns en blandning av medborgarna i parlamentet. Dvs att vi kan identifiera oss med en person (ÅLAND) eller ett parti (FINLAND) som för vår talan. I detta fall har du Göte lyckats väl. Ditt snack om de "svaga om de som är utanför" känns igen av många barnfamiljer och vi uppskattar att nån för vår talan. Jag hoppas att du fortsätter med det underdian fyra år.
Men, men, men varför hörde vi inte detta tal före valet? En äkta sosse vill höra sossesnack och inte hur bra man man är på att hacka på borgarna inför ett val.
Fortsätt på samma linje så finns det många väljare som röstar på dig av en solidarisk orsak och inte av den vanliga Ålänska gnällsjukan, då slipper du bananskalet ;)

Göte sa...

Johnny såna är tal har jag haft ca 2-3 per år sedan 2011. Så fort läge har getts så har jag pratat just om detta. Sen är det väl 2-3 insändare de senaste 4 åren. Så detta är ingen ny fråga för mig.

JK sa...

Göte, då har dina tal inte kommit ut till allmänheten i valtider. I alla fall inte tillräckligt ofta bland den övriga "informationen".
Under valet var det tyvärr för mycket pajkastning och för lite "det här vill jag och därför ska du rösta på mig". Dvs hederlig gammal sossepolitik ala' Lasse Wiklöf.