tisdag, augusti 09, 2011

Måste börja se vad vi erbjuder för utbildningar

Hörde i radion idag att Ålands Folkhögskola har få elever och att Yrkesstarten är en konkurrent till folkhögskolan .
Som jag förstått det är Ålands Folkhögskola mestadels teoretisk, medan Yrkesstarten erbjuder mer praktik. Kanske det nu på allvar borde ses över vad som erbjuds för utbildning till studiesvaga och studietrötta ungdomar inom Ålands gymnsaieskola.


Jag har en längre tid sagt att studierna på Åland blir mer teoretiska och ännu mer blev det efter att Naturbruksskolan lades ner. Nu är det visserligen en omorganisering av hela studiesystemet på Åland, då det nu blir en ny start av Ålands gymnasieskola. Det kan vara svårt att för tillfället se utveckling och förändring av utbildnings alternativen på Åland idag, men kanske det är dags för en allvarlig diskussion om utbildningsbehovet.

Jag tycker att man bör se på mer praktiska utbildningar, tex jakt- och fiske/äventyr på Naturbruksskolan trodde jag på - är inte vi en turistort som just skall kunna satsa på bl.a. fisketurism? Det som var bra med den utbildningen var att den var praktisk. Jag tror också på en maskinförarutbildning som skulle attrahera många idag som bara går hemma.
På Åland har vi skrämmande många unga som mår dåligt och som inte platsar i den utbildning vi erbjuder idag. Där tror jag på kortare utbildningsalternativ eller utbildning så som yrkesstarten är idag, som varar teori och praktik.

Idag kan man inte heller läsa upp sitt grundskolebetyg om man som t.ex. 17/18-åring inser att man har för svagt betyg i kärnämnena och vill få möjlighet att läsa upp det. Men det kan man inte göra på Åland.

Här har jag nämnt lite vad som jag tycker kan behövas på Åland och vad som kan utvecklas på Åland. Att få fler att utbilda sig och må bättre är viktigare än att slå sig för bröstet för att vi ligger i topp i PISA undersökningar.
Vi har en hel del som bör ses över, bl.a . hur vi kan förbättra studierna för dem som är studietrötta och studiesvaga. Tyvärr har Åland inte riktigt följt utvecklingen och behoven och det är nog en orsak till att så få söker till Ålands Folkhögskola. Kanske det också skulle söka fler om skolan skulle vara placerad på ett annat ställe. Varför inte på Jomala Gård som bussarna kör förbi? Det finns en utmaning framför oss att få de studiesvaga och studietrötta att söka sej till utbildning men då måste vi se vad vi har att erbjuda dem idag.

2 kommentarer:

Anders Hallbäck sa...

Om ungdomar bara skulle veta hur utvecklande ett år på folkhögskola kan vara! Jag har själv varit folkhögskoleelev ett år och lärare ett år. Tycker att Ålands folkhögskola borde vara ett rejält alternativ....men varför då så lågt intresse? Dålig marknadsföring?

Göte sa...

Folkhögskole år är bra och utvecklande. Men då måste man tänka på vad man erbjuder i utbildningen. Och tydliggöra vem man vill nå. Varit lite otydligt där. Så visst en tydligare marknadsföring.