onsdag, april 06, 2011

Är betyget det viktiga i skolan ?

" jag är så dålig i skolan, så därför blev jag så här" " jag har alltid varit sämst i klassen så ingen förväntar sig att jag skall komma vidare till någon skola" De här två citaten är påståenden som jag tyvärr alltför ofta har hört under mina år när jag jobbat med ungdomar. Dessa ungdomar som säger så är ungdomar som kan mycket mer än de vet om men de har så dålig självkänsla så därför ger de aldrig skolan en chans. Orsaken till dagens inlägg är att jag läste i dag att Ålands landskapsregering vill införa betyg redan från årskurs 3. Jag har tidigare i inlägg på min blogg skrivit om att för mig skulle skolan kunna vara utan betyg utan istället ett skriftligt omdöme. Är det verkligen genomtänkt att införa betyg från årskurs 3, är barn tillräckligt mogna för att ha betyg från då 10-års åldern. Där skall barnen nu då få prov och sen kunna jämföra varandras prov och betyg från 10 års ålder. Hjälp vad är det för samhälle vi håller på att bygga upp ? Jag är rädd för att vissa barn kommer att känna sig utfrysta och ge upp hoppet redan från nu 10-11 års ålder. Om landskapsregeringens förslag kan ni läsa mer här. Vi har idag alltför många unga som mår dåligt i skolan och att införa betyg redan från årskurs 3 bidrar ju inte till att minska det antalet. Det som är bra att LR funderar på att införa ämnet hälsokunskap och det är frö det behövs verkligen. Vi har idag unga som häller i sig 2-3 energidryck på förmiddagen. Jag tror inte det är något som vi strävar efter. Så nu behöver vi fundera på vad vi kan göra för att få unga och må bättre idag. Det är inte:

  • energidryck

  • betyg från åk 3

  • mobbing

  • press
Däremot är det:

  • bra att kunna sig mer om sig själv, vilket jag ser hälsokunskap är en sak.

  • mer harmonisk skola.

  • trygga och glada elever.

Så att ha betyg från årskurs tre är inget jag jublar över, utan tvärtom. Jag vill istället att man pratar med elever om vad de bör bli bättre på för att utvecklas än att man får ett betyg med ett vitsord.


Ha det bra.

Inga kommentarer: