söndag, maj 08, 2016

Utskottsarbetet pågår i det tysta.

Det är dags nu att skriva blogg men svårt att våga berätta så mycket för det mesta i utskottet yssch yssch med. D.v.s. hålla tyst om och inte berätta vad som sägs. Vi jobbar långa dagar och många dagar i vårt utskott. Det som sägs i utskotett får man inte berätta om. Men det som jag själv tycker får jag ju berätta om. En sådan sak är ju Guttorp fiskodling så pratas det mycket om att den skall läggas ner. Och visst finns det sådana intressen också. Och då säger man att det är av inbesparingsorsaker. Men om man ser vad Guttorps verksamhet gör för att bl.a. främja turismen så tycker jag att det är rätt satsade pengar.

Här simmar havsöringsyngel. Var imponerande att det
jobb som de gör ute i Guttorp.
Visst finns det en skrivning i tilläggsbudgeten som jag inte är bekväm med. Att har man inte en finansieringsplan innan utgången av juni 2016, så läggs Guttorp ner. Men sen hur exakt och detaljerad skall finansieringsplanen vara ?
Jag känner och har i denna fråga en stor tillit till den ansvarige ministern. Jag känner också till hennes ambitioner kring Guttorp. De ambitionerna kan man inte förbi gå utan också se mer seriöst på. Sen självklart så måste man ju också se över finansieringarna och hur man öka inkomsterna. Men även där finns det planer.
Men få först bort den VHS stämpel som ligger på oss p.g.a. av avi haft fiskodlingar med VHS virus. Efter det tror jag vi kan öka försäljningen av fiskyngel och då självfinansieringsgraden.

Sportfisket på Åland är känt och många kommer till Åland för att fiska. Vi skall väl inte nedmontera det ?
Då kan vi nog i så fall lägga ner våra ambitionerna på att satsa på turismen. Genom Guttorpfiskodling så har vi bra med fisk runtom på Åland man ser när färjorna kommer och de kommer bilar med båt på släp. De vill fiska och ha fisk. Är de nöjda när de far härifrån så marknadsför de Åland på positivt sett. Tänk på det ni som vill lägga ner Guttorp. Jag vill inte göra det och vet ni vad. Jag har inte sett
och inte heller godkänt den skrivningen om finansieringsplanen. Ha det bra i sommarvädret.

Inga kommentarer: