söndag, december 06, 2015

Tallgården börjar äntligen få allt på plats.

2005 blev jag ordförande i socialnämnden och omsorgsnämnden som vi har i Sund som två skilda nämnder eftersom vi har gemensam socialnämnd med Vårdö.
En utmaning jag direkt fick som ordförande i omsorgsnämnden var att bygga ut Tallgården. 2010 var det klart och förutom fler rum så hade vi temat att få ett aktivare Tallgården. Det skulle vara kommunens samlingsplats så vi byggde ut ett rum för dagcenter där man skall kunna ha aktiviteter på dagen för alla kommunens äldre d.v.s. även de som bor hemma. Sen ville vi ha föreläsningar, musikframträdanden och möten också där. Men när vi öppnade Tallgården så var akustiken hemsk. Och det har vi haft som en följetong i nämnden - just akustiken. Ja inte bara i nämnden utan detta har varit en följetong, jag har fått höra en del i Fullmäktige om det också. Men igår fick jag höra något som vara som balsam för min själ" vilken bra akustik det är här " sa en av de som sjöng igår på Tallgårdens öppet hus när vi firade Tallgårdens 40 års dag.
Musikframträdande på Tallgårdens 40 års dag av Kanaan Qvinns
 
Känns som att vi nu 5 år efter bygget börjar få klart med akustiken både i dagcentret men också i våra " hörnor " som jag kallade det.
Här nedanför som är bilden av en hörna där man kan sitta och umgås och där akustiken nu äntligen är bra.
Samtalshörnan på Tallgården














Pysselbordet
Så det var en riktigt nöjd Göte som for hem från Tallgården igår där man känner att äntligen efter 5 år så sitter akustiken på plats och Tallgården kan användas som det verkligen var meningen för. Och extra kul var det som händer att nu börjar t.o.m. personalen lägga ut aktiviter i samlingsrummen för de boende på Tallgården.
Igår visade de mig pysselbordet och sen frisörummet för den ambulerande frisören som kommer dit. Mycket bekvämare för de boende på Tallgården. Det är ju för dem vi jobbar med att utveckla Tallgården att de äldre skall trivas och ha det bra på Tallgården.


Frisörrummet på Tallgården

Inga kommentarer: