onsdag, december 30, 2015

Jag vill se en säkrare trafik

I höstas tog vi i lagtinget en omtalad lag där lagtinget föreslog att det skulle var förbjudet att köra med mer än 0,2 promille. Förslaget var det att den som ertappas bakom ratten med en promillehalt mellan 0,20 och 0,49 i utandningsluften kommer att tilldelas en ordningsbot, inte dagsböter. Personen blir inte heller av med körkortet och får körförbud, men bör naturligtvis inte heller köra vidare innan promillehalten har sjunkit under 0,2.
Det var mycket prat om det och ilskan över lagförslager har varit stort. Jag har nog nte kring många ärenden haft så många samtal som kring detta lagförslag. Både ris och ros har jag fått kring det. De flesta samtal har varit om att man måste ju självklart få dricka en öl eller ett glas vin till en middag för att sen kunna köra hem.
Med en öl eller ett glas vin så kommer man inte upp till 0,2 promille. Men med denna sänkning till 0,2 så vill jag åt dem som ligger och kör med runt 0,4 promille i kroppen.
Nå idag kom det i media att Högsta domstolen inte godkänner lagen p.g.a. att det är en behörighetsöverträdelse med att man får en ordningsbot. Det är alltså Finland som har behörigheten om ordningsboterna och just därför kan man inte godkänna detta lagförslag

Idag går det hett i sociala medier om hur idiotiskt och dåligt förslaget var och att man inte skulle testat med att sänka till 0,2 promille.
Lite ironiskt ibland hur man hurrar över att man testar den åländska behörigheten, men inte om det inskränker människans rätt att köra med alkohol i kroppen.

Så mina vänner jag tycker kombinationen med att ha alkohol i kroppen och köra bil inte skall vara tillåtet. Nu föll den här kompromissen med ordningsbot och jag hoppas den här regeringen nu går vidare och ser om möjligheten att kunna sänka till 0,2 om det går. För jag ser gärna en sänkt promillegräns. För med 0,3 - 0,4 promille är man en sämre förare i trafiken. 
Den här texten hitta jag på MHF:s hemsidan om man hur man påverkas med alkohol i blodet.
0,3 promilleBrist på koncentration och försämrad förmåga att klara av fina manövrar och små riktningsändringar.
0,4 promille
Försämrad bedömning av perifera synfältet. Trafikljus noteras ej.
Dålig avståndsbedömning. Försämrad iakttagelseförmåga.

Det här är lite av varför jag tycker det skall var 0,2.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant artikel. Kom genast at tänka på ordspråket " kasta ej sten i glashus eller när fan blir gammal blir han religös"

Anonym sa...

För nog har väl Göte tagit sig både en och annan sup både före och efter han satt sig vid ratten?

Anonym sa...

Varför försöka få igenom en lag som man inte har behörighet att lagstifta om?
Fjäsk, vissa sina sympatisörer hur duktig man är och sen skylla på en bunt finnar i högsta domstolen att de inte vet bättre/ har förståelse för våra förhållanden?
För inte kan det väl va för att du verkligen tror på det bull shit du skriver? Det finns nog både en och annan sunds polis som kan intyga annat....

Unknown sa...

Det handlar också om självsturelsepolitik. Vad har vi lagstiftningen om. Märkvärdigt att även lagberedningen trodde på idén. Däremot säger startat ifrån det man försöker få det som att jag skulle köra med alkohol i kroppen - rent förtal vill jag säga där.