tisdag, mars 03, 2015

Riksdagsvalet på kommande


Snart har vi riksdagsval och här på Åland så har vi ett listsamarbete mellan partierna Centern, Moderat samling och Ålands socialdemokrater.
Med på listan är också den sittande riksdagsledamoten men hon har inget parti bakom sig.
En lista som jag tycker är bra med en politisk bredd, kanske lite ideologisk spretig men det ser jag inte som ett bekymmer för det viktiga är ju ändå att jobba för hela Åland bästa och inte enskilda idelogier.
För att lyfta upp åländska frågor så bör man kunna samarbeta med flera partier för att få igenom frågor som är viktiga för Åland.
Sen så spelar ju den kandidats värderingar en roll när jag röstar.

Att vara riksdagsledamot är ett viktigt uppdrag där man skall kunna samarbeta nära Ålands landskapsregering.
Det är mera ett lagspel än att köra ett eget race och se en lista bara som ett valtekniskt samarbete. Ålands socialdemokrater har jobbat en längre tid att laget är viktigare än jaget.
Så Centern på Ålands egna race har gjort mig besviken där jag idag läste i tidningen i måndags att deras riksdagskandidat ser listan som ett valtekniskt samarbete och kampanjar inte med de övriga.

Nå det är deras ställningstagande till detta. Jag ser en styrka att flera på samma lista far ut och kampanjar gemensamt för då får man höra de olika kandidaterna och deras åsikter vid samma tillfälle. Men inte centerns kandidat.

Jag vill se en politiker som lyfter de vardagsnära  frågorna som familjepolitik och sysselsättning. Men samtidigt lyfta större övergripande frågor berörande t.ex. självstyrelselagen. Därför ger jag Sara Kemetter min röst. Hon är person med socialdemokratiska värderingar och en person med ett bra ledarskap och bra på att lobba frågor. Sen är Sara en person  som ser laget före jaget vilket ’r viktigt för mig.


 

Inga kommentarer: