fredag, november 21, 2014

Budget på budget

Jösses vilka intensiva veckor det varit. Först en intensiv debatt om Vårdöbron. Vi debatterat i många timmar om en bro skall renoveras eller bygga ny. Det man kan konstatera är att frågan berör många för förra helgen var jag med partiet på Godbymässan och det var bron som många ville prata om när de kom till vår monter.
I mitt förra inlägg lova jag att förklara varför jag föreslåt höjd skatt.
Kommunen jag bor i så har en tuff utmaning i ekonomin och verkar som det blir rejält med röda siffror igen tyvärr.
Samtidigt som kommunen genomgått en hård prövning och alla utgifter rannsakats,
Kommer i budgetprocessen om ca 1 ½ vecka att bli en hård prövning när budgeten skall klubbas.

För ca 1 år sen så jag att vi håller på att få en skola som jag inte ens vill ha mina barn i. Och orsaken till det är att vi skulle behöva ha fler vuxna som assistenter, lärare, speciallärare och kurator resuser i vår skola.
Men vi har inte råd med det.
Jag föreslog därför en höjning av skatten från 19,5 till 19,75. Nu fick jag inget understöd för det. Men det skulle gjort en inkomsthöjning på 40 000€ som man då betalar med sin egen inkomstförmåga.
Istället föreslog en majoritet i Fullmäktige en avgiftshöjning inom äldreomsorgen vilket jag hade förslag på en mer sansad höjning än vad det blev.
Jag ser hellre att de som har en inkomst är med och betalar än att man sätter höjningarna mestadels på de hellre.
Så orsaken till skattehöjningen var den.

Men jag är konsekvent i mitt tänk för nu när vi i Lagtinget debatterade budgeten så var mitt huvudanförande om utbildning och där sa jag bl.a.
Lantrådet tog upp om ekonomisk utsatthet och klasskillnader. Tyvärr är det så att det är så nu   också mellan kommuner.
Vi kan inte blunda för att vissa kommuner inte har råd att erbjuda samma service. Så ett likvärdigt Åland har vi inte idag.
Trots att man kompenserar från landskapet så sitter man i kommunerna och vänder på slantarna. Och
vi ger inte en likvärdig grundskola idag för de unga har inte samma förutsättningar senare i sin skolgång.

Var som en sa åt mig en gång " man skär hellre ner på servicen än höjer skatten, är det rätt ? "
 Att man inte skjuter pengar till med elevassistent eller mer speciallärartimmar för då måste man höja skatten. 
Vi kan inte blunda för det längre utan vi måste inse fakta.
Medan vissa kommuner tävlar om att ha lägsta skatteprocenten medan det finns kommuner som märker att man tappar i kraft som inflyttningsort inte på grund av skatten utan mer att man har råd att erbjuda samma service och hjälp.


Nu har vi i både kommun och lagtinget diskuterat budget och i båda debatter har jag fokuserat på de unga och deras möjlighet till  en likvärdig utbildning.
 Det har vi inte idag tyvärr.


Inga kommentarer: