onsdag, oktober 22, 2014

Viktigt med en likvärdig service på ela Åland.


Det är mycket som cirkulerar i huvudet på mig just nu.
Har under den senaste tiden funderat och bekymrat mig över att allt fler unga som söker enligt prövning.
Det svåra där har ju varit att vilka siffror stämmer egentligen.
Jag har fått meddelande om att det är så många som har anpassad läroplan som inte kom in på utbildning i gymnasialstadiet.
Och det är inte bra att 9 personer av 27 sökande med anpassad läroplan som söker enligt prövning inte kommer in i en utbildning på gymnasialstadiet. Det är 9 för många. Sammanlagt av 44 som söker enligt prövning så var det 27 som kom in och då alltså 17 som inte fick en studieplats på gymnasialstadiet.
Andra som sökt enligt prövning så är personer med utomnordiskt betyg, sjukdom / handikapp och skiljebetyg.
Men av 44 som sökte våren 2014 enligt prövning så var det 27 stycken med anpassad läroplan.

Fick höra om en siffra att våren 2015 så är det 23 elever som söker med anpassad läroplan och vad skall vi göra med alla dessa unga.
Nu när jag håller på att titta lite på unga i grundskolan med särskilda behov så inser jag ju att det satsas rätt så olika i våra skolor och skoldistrikt på dessa elever.
Läste i tidningen om skolpsykologer som vill jobb tillsammans i team istället för att vara uppdelade i skoldistrikt. Det här är en fråga jag nu pratat länge för. Att barn på Åland skall ha lika rätt till skolpsykolog oberoende var man bor på Åland. Så är det inte idag.
När vi i Fullmäktige i Sund gav vårt uttalande om Kommuneras socialtjänst så jag fick jag in ett tillägg om att nästa steg landskapsregeringen bör göra är att göra även en reform inom grundskolorna och då bl.a. tillgången till skolpsykologer är lika på hela Åland. Idag satsas det olika på Åland och tillgången på skolpsykologer, kuratorer och speciallärare är olika beroende på var på Åland man bor och går i skola.
Så det är beroende mycket på vart ens barn går i skola och vad man får för möjligheter längre fram.
Det tycker jag är fel. Likasom inom det sociala skall även barn ha samma möjligheter till stöd och hjälp i grundskolan oberoende var du bor på Åland

 

Inga kommentarer: