tisdag, oktober 14, 2014

Dagens unga morgondagens vuxna

Har idag suttit och diskuterat våra framtida utmaningar på Åland.
En utmaning som jag ser det är våra unga.
Jag ser en trend att våra grundskoleskolor går mer mot de svenska grundskolorna där jag upplever att lärarauktoriteten helt har försvunnit.  Nu behöver vi ta tag i det och lära våra barn att lära sig hyfs och att ta sitt ansvar.
Man skall inte heller bara skylla på föräldrarna för där kan vissa behöva få stöd och hjälp i sin föräldraroll.


Men visst säger den här bilden en hel del.
Vi föräldrar tar inte föräldraansvaret och väntar att skolan skall fostra våra barn. Men är det faktiskt skolans ansvar att fostra ?
Det är föräldrarnas roll att uppfostra sina barn och skolan att lära barnen. Men då måste vi ha en bättre dialog mellan skolan och hemmen.
Sen är det så att vissa föräldrar inte idag klarar av att vara föräldrar men då skall samhället komma in och stödja.
Men vi kan inte hela tiden skylla på varandra utan vi vuxna måste också ta våra egna ansvar.
Så utmaningar har vi framför oss.
Våra unga idag är vår framtid och de som skall ta få ett jobb betala skatt och sköta om mig när jag blir gammal.

Inga kommentarer: