onsdag, september 24, 2014

Samhällets behov minskar inte utan ökar


Sitter på jobbet och retar mig på alla nedskärningar som görs och jag tycker görs fel.
Vi är duktiga på att satsa i inversteringar och riskbolag, för det låter ju tufft. ” Det stimulerar näringslivet och leder till riktiga jobb” som jag fick höra i debatten förra veckan när jag lyfte upp detta när jag egentligen debatterade stigande arbetslösheten på Åland.
Efter som vissa bara tydligen kan lyssna på ordet investering så sade jag då att kanske det är dags för oss att investera i våra ungdomar.
Det görs det inte idag. Jag anser att många unga blir lidande idag just för att många anser att den offentliga sektorn skall minskas och att alla skall ta ett större ansvar.
När jag ser på fritid, skola, AMS och sjukvård så ser jag att behovet är större än idag. Men ändå så tvingar den ekonomiska ramen oss att sänka. Och då måst man gå in och prioritera inom dessa områden och där sitter jag nu på kontoret och laddar upp mig. Så den närmaste tiden förhoppnings vis inom den närmaste veckan kommer jag att ladda ur mig mina prioriteringar och synpunkter kring detta.
Jag vet att vissa kommer att bli irriterade på mig men det bryr jag mig inte om nu.

Jag ser alltför många som är frustrerade eller rent av förtvivlade av att samhällets resurser inte räcker till.
Och det är fel och nu måste jag säga till hur jag vill prioritera.
Så nu vill jag stoppa nedskärningar för de som behöver samhällets stöd. Jag vill ha ett jämlikt Åland.

Inga kommentarer: