söndag, juni 01, 2014

Ny vecka med nya möjligheter eller .....

Tar nu en paus från läsandet om Landskapsrevisionens berättelse över effektivitetsrevisionen och landskapsregeringens åtgärder med anledning av effektivitetsrevisionen. Som vi skall debattera imorgon. Tänkte skriva av mig med en blogg istället.
Mycket politik blir det nu så " simtränar Göte " får vara lite på sparlåga nu. Dels så kommunalt har vi pratat om de ekonomiska ramarna för vår kommun som är en prövning. Intäkter från skatter och landskapsandelarna minskar och tyvärr så går inte utgifterna i korrelation med intäkterna som leder till jobbiga prioriteringar och obekväma beslut.
I lagtinget så har vi nu två veckor som vi har plenum och en del debatter.
I onsdags debattera vi om EU. Sen kunde jag inte hålla mig från att gå upp och prata lite kring en motion som hade som syfte att efter 3 mandatperioder så skulle man inte kunna ställa upp för en fjärde period, utan att man då skulle tvingas till att stå över en mandatperiod som är fyra år.
Det tycker jag inte om  för det begränsar demokratin.
Men nu är det en ny vecka och där kommer vi som sagt att imorgon debattera kring effektivitetsrevisionen och tror det blir lite debatterande för min del om Ålands gymnasium där. Det beror lite på när jag får taltur för jag har ett läkarbesök imorgon mitt i plenum.
Sen i utskottet så blir det fortsättning med arbetet av den nya körkortslagen som är en utmaning i sig.

Så en ny vecka blir det, men om det är nya möjligheter vet jag inte. Däremot jobb blir det en hel del igen.
Men jag trivs med att det händer saker så det är bara att gilla läget.

Ha en bra vecka.

Inga kommentarer: