onsdag, juni 04, 2014

Gäller att prioritera rätt.

Oj vad vissa saker blir för stora ibland. I måndags var jag upp i lagtinget och höll ett anförande från hjärtat.
Följande morgon ser jag i en av våra tidningar rubriken " Stödet till svaga elever lider av höga lärarlöner "
Vidare i ingressen så står det " Stödet till de svagare eleverna får stryka på foten när läraravtalet vid Ålands gymnasium är så dyrt.
– Eleverna och deras behov är viktigare än lärarnas löner. Någon måtta får det vara på sparandet, säger Göte Winé (S)
."
Jag vet inte om jag sade just att eleverna och deras behov är viktigare än lärarna.
Sa jag det så menade jag inte så. För en större del av mitt anförande var om att det behövs mer resurser i skolan.
Genom Ålands landskapsregering ekonomiska utmaningar så har stöd som t.ex. elevvärdar bantats bort. Även yrkesstarten som jag var med och tog initiativ till nu lagts på is.
Så  stödresurserna minskar medan jag ser behov på mer stöd.
Vad jag erfarit så är det ett 15-tal ungdomar som inte kom in i Ålands gymnasium med motivering som
- antas inte med motivering att uppvisade bristande kunskaper som inte ger förutsättningar att klara examen eller bristande kunskaper i svenska som inte ger förutsättningar för avläggande av examen. Därför gick jag upp och pratade om att det nu får var nog med sparandet som dessa elever drabbas av.
För lärarna, LBU program och andra som kan prata för sig så kommer det medel för dem. Men vem för de här ungas talan ?
Jag har nu valt att göra det. Men då har jag tydligen nu sårat lärarna och ifrågasatt deras löner. Jag har inte valt ifrågsatt det.  Men däremot så ifrågasätter jag om budgeten nu räcker till när lärarnas lönehöjning var budgeterat och att pengarna måste räcka till alla. 

Därför anser jag att det får vara nog på sparandet.
Därför måste vi se vad vi skall ha för utbildningspolitik. Var skall vi lägga krutet ?
Att spara på de elever som är behov i mera stöd så är inget smart sparande för jag är övertygad om att det leder till mer kostnader längre fram. Man skall ju inte vara dumsmart. Kommer förtydligande i en insändare i tidningen imorgon.
Jag vill ha tillbaks yrkesstarten och jag vill se åtminstone 1 ny speciallärare i Ålands gymnasium.
 

Inga kommentarer: