fredag, mars 14, 2014

Krävs tålamod att få till förändring.

Igår i radion så pratade de om behovet av personliga assistenter. Här kommer lite från radions hemsida om reportaget,
- Systemet med personliga assistenter för funktionshindrade behöver förändras. Det anser Ålands neurologiska förening som vill att det skapas en assistanspool för hela Åland efter en finlandssvensk modell. Den brukare som beviljas personlig assistans av kommunen måste i dagens system själv fungera som arbetsgivare för assistenten och sköta rekrytering av personal.
   -Det är besvärligt att hitta assistenter, och det är många lagar och avtal som är svåra att hålla koll på, säger Eira Berg som är med i styrelsen för neurologiska föreningen.
   Det finns inga formella utbildningskrav för att arbeta som personlig assistent, och även på den punkten vill neurologiska föreningen se förändringar.
  -Det borde åtminstone finnas någon sorts introduktion för den som ska börja jobba, det skulle också höja statusen för jobbet, säger Eira Berg.

   Det har jag tyckt också så bl.a. så skrev jag en motion i mars 2004 om en utbildning för personlig hjälpare. Du hittar motionen här.
En 1-årig utbildning ( tror den var 1-årig ) till personlig hjälpare så startade sen hösten 2006 tror jag det var.
Så utbildning har funnits och det finns då också en läroplan för den utbildningen.
Men det intressanta vara att när jag drev den här frågan så var det tyst från intresseorganisationer. När man hör sen i radion så verkar de inte veta om att en sådan utbildning funnits.
Men här vill jag sätta bollen tillbaks på Ålands handikappförbund som med sin vetskap borde då driva frågan.
Där finns kunskap om behov så driv frågan mer framåt.
Med mer driv framåt så är jag övertygad om att det skulle kunna hända mer med frågor för personer med funktionsnedsättning.
Jag anser att Ålands handikappförbund borde mer driva frågor politiskt. Nu känns det som i den här frågan att man vill att systemet förändras.
Driv frågan mer konkret Ålands handikappförbund har kunskapen och medlemmarna behöver att takorganisationen driver frågan mer konkret.
Visst vet jag att det ibland kan ta tid att få frågor framåt men där behöver man ha tålamod för att få igenom sin sak.
För många vill hjälpa de med funktionsnedsättning men inte vet hur. Det vet däremot de Ålands handikappförbund och dess medlemsföreningar.


Inga kommentarer: