onsdag, mars 19, 2014

En intesiv och händelserik dag.

En lång och intressant där är slut och så börjar jag känna att jag också är nu. Kvart över 7 imorse satte mig vid datorn och jobbade på dagens anförande sen in på gruppmöte och i dagens plenum höll jag vårt gruppanförande om Ålands Landskapsregerings risk- och missbruks program. Sen ikväll har jag varit moderator på en diskussion om samhällsservicereformen som det jobbas med på Åland.

Mitt anförande idag fick jag en hel del positiv feedback om. Debatten handla ju mycket om idag om att landskapsregeringen tänker sänka rattfyllerigränsen till 0,2 promille. Det som det disskuteras där är att man gör det till att minska intäkter för restaurangerna med att sänka promille gränsen till 0,2.
Varför vill jag stöda till 0,2 promille så är att jag 2008 tror jag det var som vi lagtinget hade en middag med alkohol och samtidigt hade vi en ledamot som hade lånat en av polisen promillemätare.
Och när jag efter att druckit 5 glas vin, 1 snaps och 1 glas skumpa ( jag trodde att jag hade 0,8 promille)  blåste 0,49 så insåg jag att då kan vi inte ha 0,5 promille som gräns.
Då insåg jag att gränsen måste sänkas.
Sen om samhällservicereformen så inser jag nu efter att förberett i min roll som moderator att läsa in mig i kommunernas remissvar att nu behöver landskapsregeringen ta ännu mer tag i taktpinnen och hålla i ledarskapet.
Kommunerna vill inte ge ifrån sig varken verksamhet eller makt men det måste göras för vi kan inte ha så här med 28 000 invånare och 16 kommuner.
Det behövs mer samordning för våra åländska medborgare. Bara genom att ha 15 olika socialnämnder så blir det inte likvärdig service.
Sen om byggnadstillsyn, byggnadsrådgivning och regional utvecklingsplan så måste nog landskapsregering driva reformen mer framåt.

En sån här dag när politik är som roligast. Händer mycket och är intressant.

Inga kommentarer: