söndag, april 07, 2013

På väg hemåt

På väg hem efter 3 fullspäckade dagar i Göteborg och socialdemokraternas partikongress där. Som första gångs beökare på en sådan kongress så var det svårt att följa med själva kongressen, där borde man läst in sig mer på förhand för att bra följa med debatterna. Men det var rena smörgåsbordet med seminarier som man kunde gå på. Så jag var på en 4-5 seminarier i alla fall. Sen hade vi lite samarbetsmöten också med personer /  organisationer som vi ville börja samarbeta mer med. Där träffade vi bl.a. personer från Gävleborgs socialdemokrater som vi förhoppningsvis skall börja samarbeta lite mer med i bl.a. organistions- och utbildningsfrågor.
Sen var jag på ett seminarie om Folkhögskolornas framtid där jag inte kunde vara tyst i diskusionen vilket var bra för det var många som ville komma och prata med mig efteråt. Både såna som höll med och inte höll med mig.
Även där fick jag nya kontakter som ville vi skulle hålla kontakt.
Just för minglandet så blev jag en natt extra i Göteborg, men det var nog lite bortkastat visst prata med riksdagsledamöter och andra sossar samt en av Expressens ledarskribenter. Men han visste jag inte vem var förrän vi avslutade vår diskussion.
Men jag är egentligen ingen mingel pratare. Jag gillar konkreta framåt drivande diskussioner som ger något, d.v.s. mindre snack och mer verkstad :-)

Efter kongressene känns det som med Löfven, Jämtin och sen LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson i toppen så tror jag de tillsammans kommer att ge mer glädje, entusiasm och framtidstro inom partiet vilket det nu behövs. Ser man på partitoppen så verkar de vara en lyssnande partiledning som kanske ger lite uddlösa kompromiss skrivningar men det gör att fler känner sig mer delaktiga än överkörda.
Det känns som nu kommer det bara att gå framåt.
På väg hemåt med ännu mer lust att vilja jobba för partiet och dess framtid, för inspirationsinjektionen har jag nu fått i Göteborg.

Tack och hej.

Inga kommentarer: