tisdag, november 15, 2011

Nu finns det pengar

Ja jösses vad jag kan bli irriterad ibland. När jag var ut på länk här före middagen så fick jag höra att landskapet gått in och gett ett bidrag på 90 000 till Åland United. När det gäller bollsporter så finns det pengar. Nu har det varit ett jobbigt ekonomiskt år för Åland United och då går landskapet in och ordnar upp deras ekonomi, med ett bidrag på 90 000. Ännu mer irriterad blev jag när jag fick höra att man gjort det i samråd med landskapets kulturbyrå. Hej hallå vi har ett idrottsförbund som delar ut pengar till idrotten. Kör man nu över dem och inte ens frågar dem ?


Min irration är att det hela tiden finns pengar till bollidrotter. Tidigare var det strålkastar- och läktarbygget på WHA. Ifjol gav man Ålands volleyförbund 70 000 euro öronmärkta för beachvolleyn. Jag undrar om man ens vill ha en redovisning för de pengarna. Sen har man råd att anställa tränare, och nu blev man en passare kort, då värva man en australiensiska som sen då skall jobba med att träna juniorer. Tidigare i somras läste jag en brittiska hoppade av Åland United, och snabbt tog man in en ny brittiska. Inte fan undra på då att man går över 100 000 euro back.



Okej jag unnar inte att idrotter satsar. Men sen är jag aktiv inom en idrott som inte ens har råd att skicka iväg sina åländska juniorer och seniorer på gemensamma läger. Jag kan inte glömma en 15 årig tjejs kommentar på väg hem från SFI mästerskapen i simning i söndags " det var lärorikt att få komma med de bästa och se hur de gör på tävlingar".

Så nog blir jag ledsen när man ger bidrag på 90 000, istället för att låna ut dessa pengar.


Simningen vågade inte ens arrangera Vikingsimmet i höst p.g.a. det evenemanget skulle troligtvis gått ekonomiskt back och då skulle våra åländska juniorer fått lida för det. Om man sen skulle frågat landskapet om pengar så är jag rätt så övertygad om att man fått ett svar om att man skall ansvara för sina egna pengar. Och bästa landskapsregering ge åländsk simning 90 000 att ta in tyska, engelska och fastländska simmare så lovar jag att vi också har ett stafettlag i finska eliten. Men det syns ändå inte tillräckligt mycket i media.'

Okej, har ett lag kris med pengar så skall de väl kunna ordnas genom ett lån eller att fodringsägare kvittar sina skulder.


Men har man ett förbund som fördelar pengar till idrotter så bör väl de gå via förbundet och få pengar, och inte gräddfilen via Perämaa och Lundberg.



Ha det bra.

Inga kommentarer: