tisdag, november 15, 2011

Lagtingsledamot Göte Winé

16 oktober blev jag invald igen i Ålands lagting. Igen blir det nu efterson jag suttit där 5 år tidigare, och nu får jag göra det 4 år till. Ett uppdrag som känns oerhört hedrande. Nu kommer jag att sitta som vice ordförande i lag och kulurutskottet. Utskottet bereder lagförslag


- av självstyrelsepolitisk karaktär
- landskaps- och kommunalförvaltningen

- ordning och säkerhet

- vallagstiftningen och tjänstemannalagstiftningen

- utbildning, kultur och idrott

- media


För mig är det vad jag ville att jag får jobba i det utskottet,för något jag ser extra fram emot att jobba med är utbildningsfrågor. Men även de andra frågorna i utskottet är ju intressanta att jobba med.

Men visst är det så att man brinner för vissa frågor och efter nu att jobbat som ungdomslots och inom Katapult sedan augusti 2008 så ser jag hur viktigt det är att få en utbildningsplats efter grundskolan.

Men jag kommer att jobba intensivt i fyra år med ett uppdrag jag trivs med. Så ingen kommer att kännas sig besviken över att jag bara skall sitta av min tid där.

Just nu väntar social- och miljöutskottet där jag nu skall in på utskottsarbete där jag är suppleant.


Ha det bra.

1 kommentar:

Anonym sa...

Gratulerar till lagtingsplatsen!
Se bara till att det inte byggs nåt j..la besökarcenter i Bomarsund!
Lycka till!