lördag, september 17, 2011

Det blir inte bättre att delar från kommunerna.

I torsdags när jag var och sprang så lyssnade jag en radiodebatt mellan de olika partierna om kommunreform. En intressant debatt som för mig gärna skulle fått hålla på lite längre. Men jag kan erkänna att under länken så steg pulsen på mig lite ibland, och det berodde inte på en backe eller tempohöjning. Utan mer om vad de sa i debatten, mest steg den nog när en person (tror det var Ålands framtids representant) sade att det fungerar ju bra med ÅHS så varför kan man inte lyfta vissa delar ur kommunens sociala delar under landskapet. Märks klart och tydligt att han inte riktigt är insatt i de sociala frågorna. Är det någonstans som det uppstår problem är ju mellan ÅHS och kommunerna. Så enligt mig det var inget lysande förslag. Det är för ofta som det uppstår kommunikationsproblem mellan ÅHS och kommunerna. Tyvärr var det ju många som ville lyfta missbruksvården, barnskyddet, ja även äldreomsorgen bort från kommunernas kompetens.
Vad blir bättre av att lyfta bort vissa delar från kommunerna in under landskapet? Ja en fördel kan ju vara kompetensförstärkning genom att starta vissa team. Men det kan du nog få med andra möjligheter än att lyfta ut vissa saker t.ex. barnskyddet från kommunen. Troligtvis blir det en myndighet till som den familjen måste gå och berätta sitt livs historia för. Jag håller med om att något måste göras för att bl.a. åstadkomma en mer jämlik behandling än vad som är idag. Men jag tror det finns lösningar som är bättre än att lyfta bort flera delar bort från kommunen. Kvar finns ju sen bara ett tomt skal.
Jag är helt övertygad att om en kommunsammanslagning ger mer kvalité och rättsäkerhet för den enskilde kommuninvånaren. Men efter att hört debatten så inser jag att till en kommunsammanslagning är det lång väg, för det enda parti som vågar nämna det ordet är vi socialdemokrater. Så därför borde landskapsregeringen kanske ta fram stora saftiga morötter till kommunerna och sträva till ett ännu mer effektiverat samarbete mellan kommunerna. Och då tänker jag främst på social vården så vi får våra team med möjlighet till spetskompetens inom vissa områden.
Tyvärr har nu den här landskapsregeringen glömt att sköta om morotslandet så det har torkat ut.

Efter radiodebatten så insåg jag att det är långt kvar till att något skall hända. Det intressanta var att Centern och Ålands framtid vara rörande eniga om mycket, undrar om de smidar ihop något längre fram? Skulle de två regera tillsammans så händer nog ingenting i den frågan.

Ha det bra.

Inga kommentarer: