lördag, september 24, 2011

ÅSV - Plattfall

Förväntansfull så gick jag till lagtinget och skulle få höra om utredningen hur den åländska socialvården skall se ut i framtiden. Men när minister Katrin Sjögren sa att det här skall man se som ett diskussionsunderlag och inte så mycket mer så började jag ana oro. Varför lägger man en ett års utredning som ett diskussionsunderlag och inte mer?
Nu skall då all socialvård in under en enhet som heter ” Åländsk socialvård” man skall flytta allt in under ÅSV. Nja inte allt för barnomsorgen skall ju stanna i kommunerna och in under skol- och bildningsnämnden där. Det har vi ju redan i Sund, så det är ju inget nytt. Det som jag tycker är en styrka med kommunerna idag är att man kan samordna inom kommunen och upptäcka barn som mår dåligt i god tid och bistå med barnskyddsåtgärder. Men det är ju om kommunerna vill se de barnen eller inte. Kommer det att fungera om barnskyddet är inom ÅSV ? Jag tror inte det utan istället att det blir som det är idag mellan ÅHS och kommunerna, och det fungerar inte tyvärr.
Sen skall det ju bli så bra när landskapet tar över missbrukarvården. För då behöver ju inte kommunerna stå för kostnaderna utan det blir mer under ÅSV. Efter nya landskapsandelsreformen, där kommunerna blir kompenserade för kostnaderna inom missbrukarvården, finns det då någon som blivit nekad missbrukarvård efter det ? Jag tror inte det utan då är det andra orsaker till att de blivit nekad instutionsvård.
Har man en familj som har ett missbruk inom familjen, kommer de inom ÅSV då att kommunicera mellan missbrukarvården och barnskyddet? Jag är rädd för att det inte kommer att fungera så bra som det gör idag.
Sen föreslår man att även äldreomsorgen ska gå in under ÅSV och hur skall det då gå med att kunna jobba uppsökande och jobba med att erbjuda hemservice i tillräckligt god tid ?
Jag tror att om det lyfts bort från kommunerna och under ett nytt tak så startar man en ny koloss med en ny enorm administration.
Skall man erbjuda en socialservice där man ordnar mer rättsskydd, större integritetsskydd, mer spetskompetens så tror jag igen på en kommunreform, mer än en på enhet som ”Åländsk socialvård” . ÅSV är ännu ett plattfall och ännu en sak som den här regeringen misslyckats med. Undrar hur mycket pengar den här regeringen lagt på utredningar och hur mycket av dessa har lett till något resultat.
Det som kommer att bli lidande här är det förebyggande arbetet och då är det de som är brukare av socialvården som blir lidande – tyvärr.

Inga kommentarer: