tisdag, januari 10, 2017

Nytt år med nya möjligheter

Julhelg med en hel del vila och en hel del mat. Men framför allt har jag jobb vägrat. Jag har undvikit att mellan den 22.12 fram till 2 december undvikit att gå in och kolla mailen. Efter en extremt hektisk höst så behövde jag ladda batterierna. Visserligen blev jag provocerad (😊) till att svara på en insändare angående en drogdebatt som varit. Nu har jag försökt avsluta den debatten på nytt för jag har nog fått fram var jag står i den frågan. Även om man vill missförstå eller skriva saker som inte stämmer. Kanske ger lite synpunkter här på bloggen istället.
Nu under 2017 så får jag fortsätta jobba med att ta fram det nya missbruksprogrammet som skall tas fram. Okej egentligen heter det ANDTS politikt program och nu vet jag att det är ett nytt program på G. Kanske inte programmet behöver göras om så mycket jämfört med det tidigare, men vi behöver definitivt säga vad vi vill i dessa frågor.
           2017 kommer också bli det stora året med kommunreform och händelserna kring det. Så där har jag nu förhoppningar att vi kommer framåt. Visst beror det på vad det åländska folket sagt i den utredning som gjordes i höstas. Men jag tror de säger att vi vill ha färre kommuner och sen jobbar efter det. Men det är i slutet av februari som ÅSUB;s presentation blir offentlig om jag minns rätt.  Så spännade tider. Var igår och hämtade lite material att läsa om utredningar som gjorts om konsultfirman PWC:s reflektioner kring Åland och behov av kommunutredning. Återkommer med all säkerhet om drogpolitiken här också.
          Sunds kommun där jag är kommunstyrelsens ordförande så blir det en hel del jobb under 2017. Flyktingfamiljen kommer i vinter och viktigt att de får en bra integration i vår kommun. Sen är det en hel del jobb om kommunstruktur och kommunernas socialtjänst som kommer att hända som berör vår kommun. Så nog kommer jag att ha jobb under 2017 i kommunen också.

Så 2017 är det en hel del jobb även detta år. Jag tror det är ett år som kommer att hända för Åland. Vi har också problem med Finlands regering och deras sätt att köra över Ålands självstyrelse, Så nu har vi 2017 framför oss. Ett år jag hoppas på med mer balans med jobb, simning och familj. Jag vill ha ett år där jag hinner även träna mer för att få balans på allt. Jag vill också önska dig ett ett gott 2017 och tänk på att ta vara på dig själv. Och kom ihåg " Framgång är inte nyckel till lycka. Lycka är nyckeln till framgång".

Inga kommentarer: