tisdag, juli 07, 2015

Gör om gör rätt

Igår när jag vakna och läste tidningen blev jag irriterad. I ena artikeln så läste jag där om en person som ville anmäla ansökningssystemet till gymnasialstadiet till DO men som jag tyckte fick för nonchalant svar.
Det den som ville få ansökningssystemet testat ( om jag uppfattat det rätt ) är om det verkligen är rätt att en person som har anpassad läroplan från grundskolan inte har samma möjligheter till vidare studier.
Sen i artikeln under så säger ansvarig från utbildningsavdelningen att man skall se över de platser man har enligt prövning för de som söker med anpassad läroplan.
Det fick mig att igår skriva följande insändare


Ansvariga bör ta ett större ansvar
Visst ska det gå at anmäla Ålands gymnasium för diskriminering och här anser jag att Ålands ombudsmannamyndighet bör kunna hjälpa till med anmälan till rätt instans, istället för det enligt min mening oengagerade svar som diskrimineringsombudet gav som svar i Nya Åland 1 juli.
Jag har vid flertal tillfällen förespråkat att lagen om ansökan enligt prövning borde tas bort och ersattes med ett mer rättsäkert system.
När man läser intervjun i tidningen Nya  Åland 6 juli så ser man att utbildningsavdelningen bestämt sig att systemet med enligt prövning skall bli kvar, men nog ses över. Blir systemet mera rättvist då?
Beklagligt att de inte vill se helheten och allas möjligheter till studier inom gymnasialstadiet.


I dagens läge är risken större för en marginalisering av just dessa unga.
Man ser dem mer som en belastning,  än ser deras möjligheter och styrkor och som nu inte får samma chans med dagens system.

Så var den insändaren. Nu kommer jag senare att återkomma om alternativ enligt mig. Men jag är bara politiker finns folk med mer sakkunskap. Men att ersätta systemet enligt prövning skall gå för det är ett system som är diskriminerande och enbart olyckligt.

Inga kommentarer: