torsdag, oktober 18, 2012

Hektisk politisk vecka

Det är en stressigt politisk vecka nu. Både inom den kommunala och lagtingspolitiken är det nu budgettider. Som ordförande i kommunens social och omsorgsnämnd,  i en liten kommun så berör det enskilda personer och då en del ekonomiskt svaga, sjuka och äldre.Därför kändes det bra igår när vi fick äntligen gå ut med beslutet om att Landskapsregeringen beslutat sig för att behålla sjukdomskostnadsvadraget, som nu finns kvar även om det kommer att göras om, viket jag tycker är rätt. Men de som nu blir vinnarna i det här förslaget är de med låg årsinkomst och kommunerna.
Kommunerna ?? Kanske någon funderar, men förra regeringen satte att kommunerna inte längre skulle få kompensation för det som sjukdomskostnadsavdraget kostade kommunen. Nu är det förhoppningsvis borta och att kommunerna får kompensation för de minskade skattemedel som sjukkostnadsavdraget innebär.
Vad jag sen tycker om pengaöverföringen mellan landskapet och kommunerna d.v.s. kommunandelarna är en helt annan sak. Men där får jag inte vara med och disskutera. Men att kommuner sen med skatteprocent på 16,5 - 17,5 % " gnäller " om att man kanske måste höja skatten, om man får sänkt med kommunandelar tycker jag är oansvarigt.
I en demokrati så måste man infinna sig i minoritet vilket jag med mina funderingar får acceptera. Nu är det mycket styrt med regionala placeringar som tätort, glesbygd, randkommun och skärgård, och beroende på det så kommer man i olika klasser som ger olika landskapsandelar. Nu skulle jag istället tycka att det en likadan kategorisering på  kommunskatten storlek. Om man är en stor kommun på 16,5% är man då i behov av landskapandelar i lika stor del som t.ex. en kommun med 19,5 % skatt? Jag anser då att den kommunen som är i större behov av landskapsnadelar är ju den kommun med 19,5 % skatt- Kanske man bör se till den egna finasieringen innan man börja skrika efter landskapsandelar.Blir lite frustrerad  över  de i Mariehamn som ena dagen gråter över minskade landskapsandelar och andra dagen skall de sänka skatteprocenten.
Sen vill samma politiker och tjästemän helt ta över skattebehörigheten till Åland. Då blir jag lite betänksam i alla fall.

Inga kommentarer: