måndag, oktober 29, 2012

Bugdet tider - hårda tider.

Det är budgettider nu. Både i kommunerna och i landskapsregeringen. I vår kommun så är det en tuff tid eftersom siffrorna längst ner blir röda, d.v.s. ettt underskott. Vi har redan hög skatteprocent och tyvärr är det nog så att vi måste höja den för att kunna behålla vår service.
Men när jag för ungefär 1½ vecka sedan satt på ett bugetseminarium så blev jag och fundera " är kommunen och dess namn viktigare än innehållet ?" Med det menar jag att skall vi göra allt för att behålla vår kommun som den ser ut idag istället för att våga diskutera mer strukturerat om att slå ihop sig med t.e.x. grannkommunen Saltvik.
I Sund bland kommunpolitiker diskuteras det att behöver vi så många närvårdare som vi har i kommunen idag.
Vad gör man nu med våra resurspersoner i skolan ?
Behövs de ?
Har vi råd att behålla dem ?

Då blir jag och fundera på följande att är det viktigare att behålla vår kommun som den ser ut idag och skära ner på vår kommunala service eller är det klokare att gå ihop med annan kommun?
Många frågetecken har jag men tyärr har jag inte svaren endast en hel del funderingar.

Vi är ju i Sund1032 invånare och 63% av dem är i åldern 15 - 64 år. 21,3 % av de är 65 och äldre.
De här siffrorna är tagna från ÅSUB:s statistik från 2011.
Så hemskt stor skattekraft har vi inte, och enligt ÅSUB så ligger kommunlskatten på 45 % i medeltal som kommunernas inkomstkälla så blir jag lite orolig inför vår kommuns framtid. Klarar vi av det ansvar som kommunerna har för sin äldreomsorg.

Nu har bland annat liberalerna nämnt att tar bort finasieringen av äldreomorgen från kommunerna och den sköts av landskspregeringen istället. Kan vi då påverka service på vår äldremosrg eller ger vi bort den också då ?
Desto mer jag skriver så fler frågetecken blir det.
Det är viktigt nu att man kommer vidare i samhällsreformen och kommer med svar om vilken samhällsreform det blir.
Men jag gissar att även de har lite frågetcken att reda ut först.

Ha det bra.

Inga kommentarer: