onsdag, september 26, 2018

Måste börja hända något nu - för invånarnas bästa.

Sitter på kontoret och filosoferar lite. När jag gick till val, så sa jag "tre kommuner och ett KST". Nu verkar det som det blir fyra kommuner och det kan jag köpa. Nu vill jag komma i mål med ett KST och de har jobbat inom Ålands omsorgsförbund och har ett bra förslag på avtal. Lite Robin Hood modellen och det behövs nog för det skiljer mycket på hur det ser ut ekonomiskt i våra olika kommunerna nu. Men nu är vi där igen, tre starka kommuner säger "NEJ vi förlorar på detta och våra skattebetalare skall inte hjälpa andra kommuner". Men HALLÅ det är inte de andra kommunerna man hjälper, utan det är de ålänningar som är i behov av hjälp t.ex. barnskydd, missbruksfrågor och handikappservice.
Vi inom NÅS ( Norra Ålands Socialdemokrater ) ändrade Kommunernas Socialtjänst till Klientens socialtjänst.
Det här kan bara inte vänta för vi har klienter inom dessa områden som vill se resultat NU.

Vi kan inte heller vänta på en kommunreform, jag har sett så mycket de senaste två veckorna där vårt kommunsystem inte är hållbart. Förra veckan var jag på ett möte om en gemensam ungdomsgård på norra Åland. Och jag kan erkänna jag var förbannad på hur dåligt vi samarbetar. Ännu mer förbannad blev jag när en kommunpolitiker börja hacka på Sund att vi inte gjorde något för ungdomsarbetet. Februari 2016 lyfte jag upp om ett samarbete på ungdomssidan på ett  möte, och då var det den politikern som såga mitt initiativ. Vi behöver få något att hända där NU.

Sen en annan sak är det socialpsykiatrin som är riktigt hopplöst efter och det är för att vi har för små kommuner. Inom socialpsykiatrin har vi tredje sektorn som gör ett bra jobb, men det är för som en sa att "där inte kommunen klarar av så måste tredje sektorn gå in". Så är det på Åland. Visst är det fint och lite idyllartat med våra kommuner. Men det är banne mig inte för våra ålänningars bästa, och definitivt inte för de som är i behov av stöd från samhället. Så det behöver hända något NU.

Hoppas inom dessa områden att det händer saker inom det sista året.

Ha det bra.

Inga kommentarer: