onsdag, mars 01, 2017

Tävla hellre om den bästa servicen, än lägsta skatten.

Igår var jag på Alandica på ett seminarium om " Hur klarar din kommun framtidens välfärd ".  Frågan är viktig hur våra 16 kommuner skall ta sig an framtidens välfärd. Hur skall vi klara av att ha råd på Åland alla skall känna att deras kommun har råd att ge dem den välfärd de behöver. Att deras kommun skall klara av att ge en god omsorg. På kvällen när jag satt i bilen hörde jag radiodebatt där partiets Ålands Framtids ordförande sa att det är bara bra med olikheter, det mår kommunerna och invånarna bra av.
Undrar om han då tänker på de invånarna som bor i de ekonomiskt svagare kommunerna och som känner att man kanske inte får samma vårdmöjligheter som deras bekanta i den rikare grannkommunen får.  Samma sak med som motståndarna till kommunreform skrämmer upp med, är att man skall centralisera. Man skall stänga skolor och göra det så mycket sämre med större större skolor och större klasser. Ändå sitter samma personer och kräver att landskapsregeringen skall lätta på lagar för att göra det ekonomiskt bättre för kommunerna idag. Det de vi vill är bl.a. göra större grupper på dagis som ett exempel. Precis samma sak som de skrämmer upp folk i kommunreformsdebatten med, så vill de själva göra för att göra det ekonomiskt bättre i sin kommun. Som jag upplever det så är det viktiga för dem som inte vill ha kommunreform är att behålla kommunerna, men man kan gärna göra det sämre för den enkilde invånaren bara det underlättar ekonomiskt för kommunen.
Jag vill se en kommunreform framför allt för att trygga en bra omsorg oberoende i vilken kommun man bor i. Därför hoppas jag se jämnstarka kommunen som har en ekonomisk stabilitet att ge god grundtrygghet åt sina invånare.
Därför vill jag se kommuner som klarar sig att kunna ekonomiskt kunna erbjuda en bra och likvärdig service. Kampen just nu är inte invånaren i fokus utan mer annan prestige.

Inga kommentarer: