söndag, december 04, 2016

Mycket i huvudet som maler just nu

Denna vecka har varit helt vansinnig. Så mycket möten, så många timmar jag varit hemifrån. Nu har jag haft en helg jag verkligen tagit det lugnt. Denna vecka har det varit mycket med olika åsikter och mailbombats med vissa saker.

En fråga jag inte nämner ärendet så fick jag från tisdag kl.13 fram till onsdag kl.21  14 stycken mail och egentligen samma mail som for fram och tillbaks med olika åsikter. Det är lite dilemmat med sociala medier och då facebook att debatten håller på redan innan mötena där man möts fysiskt. För på facebook så kan ju en tråd bära vart som helst och man har ingen koll på det. Nu tycker jag märka att man också på mail börjar debattera intensivt redan innan mötet.
Varför skall man då träffas när man redan debatterat det på mail eller sociala medier innan - vansinnigt tycker jag.

Sen något som jag märker att fått uppmärksamhet är mina åsikter kring det här kring droger som jag debatterade i budgetdebatten och där har det missförståtts lite.

Jag sa att man behöver se på straffskalan och att man skulle komma med lagmotion från lagtinget om en strängerning av lagen för innehav av narkotika. Ja jag tycker det är vansinne att om man åker fast för innehav av narkotika att man " slippa" undan med böter. Min åsikt är att åker man dit för innehav så skall man definitivt hamna i rättegång.
Javisst blir det större kostnader för samhälle när alla de skall på rättegång. Men det skulle helt klart ha en mer avskräckande verkan än att en t.ex. 18-åring som åker fast klara sig undan med böter runt 100€. Min klara åsikt är att det skulle ha en mer avskräckande effekt än att man slipper undan med böter.
Det är inte personen jag vill straffa med det. Nä jag vill minska på den där förbannade drogen. Sen tycker jag jag att man skulle kunna bli dömd till vård istället för fängelse. Jag vill helt klart hjälpa den som håller på med narkotika att få vård. Men det skall vara svårt att hålla på med narkotika och lätt att få vård.
Jag märker att många tror att jag är ute efter att straffa missbrukaren hårdare. Är rättegången för innehav att man straffar missbrukaren hårdare så - javisst då stämmer det. Men jag är helt säker att en rättegång avskräcker mer än vad böter gör.

Sen det här med harm reduction är en annan grej och det återkommer jag till. Jag vet inte var jag skall stå där. Är lite kluven i den frågan. Men skall faktiskt träffa lite fd missbrukare den närmaste tiden och bl.a. sprututbytesprogrammet vill de prata med mig om. Så jag återkommer säkert med mina åsikter om sprututbytesprogrammet under denna månad här på bloggen.
Den kommande veckan så hoppas jag blir lugnare än den gångna veckan. Och med en helgdag på tisdag, där jag tänker fira Finlands självständighetsdag och att vår äldsta son fyller 13 år. Så den dagen blir det inget jobb för mig. Och det är nog välbehövligt för denna vecka har jag haft tecken som tyder på att jag behöver ta det lite lugnare. Jag trivs med politiken men jag kan inte vara överallt.
Jag måste börja fundera vad jag vill inom politiken. Jag vet mina prioriteringar men på vilken nivå skall man välja att jobba med dem.
Många saker som rullar runt i huvudet och maler. Nu gäller det att börja få dem till handling också. Mindre snack och mer verkstad.
Ha det bra

1 kommentar:

Ted sa...

Hej!

Något som kan vara värt att beakta i dina kommande möten är att en del av dem som slutat använda droger kan vara ganska rejält ideologiskt indoktrinerade.

I många behandlingsformer så är detta en stor del av metodiken. En del av den beteende- och attitydsmodifiering, som behövs, åstadkoms genom att man lär ut en ofta väldigt strikt och i överkant tilltagen inställning till droger och det liv man levt.
Detta är menat att hjälpa individen att lättare ta avstånd från sitt tidigare leverne, men inte nödvändigtvis något som bör tillämpas på lagstiftning, vård och samhället i stort.

Ta som exempel att AA/NA avråder från användning av så gott som alla läkemedel, oavsett om de är psykoaktiva eller inte och oavsett om de ordinerats av läkare eller ej. Kanske kan finnas en poäng i det för någon som desperat söker bryta ett mönster av överdrivet bruk och beroende av kemikalier, men knappast något man kan grunda hela vårdapparaten på.

Väl mött!
Ted Floryd
Centrum för Narkotikavetenskap