torsdag, februari 25, 2016

Viktigt att chipsens versamhet blir kvar på Åland.

Det som mycket pratas om nu så är hur Orkla tänker göra med Chips fabriken i Haraldsby. Det är för att Orkla som äger chipsen har inlett samarbetsförhandlingar.. Alla här på Åland gör sitt för att få behålla chipsfabrikens verksamhet kvar här på Åland.
Skulle Chipsfabriken stängas så skulle det få stora konsekvenser för Åland och arbetsmarknaden. Nu hoppas jag att fabriken får vara kvar så man väntar spänt på vad som händer de närmaste veckorna. Men ändå måste man se olika scenarion framför sig vad som kan hända.
Idag var jag i egenskap som kommunstyrelseordförande och diskuterade kommunens ansvar om Orkla beslutar att lägga ner verksamheten i Haraldsby.

Och efter det timmes långa mötet så kan jag konstatera att AMS är förberedda och kommer att vara väl förberedda om det skulle hända så illa att verksamheten läggs ner.
Skulle det bli så illa att verksamheten läggs ner så har många ett ansvar att ta hand om de som idag jobbar på Chipsfabriken.
AMS är förberedda och har sin plan, landskapet har det säkert också nu gäller det för kommunerna att se vad de kan göra.
Visst har Orkla också ett ansvar men det görs då i eventuella förhandlingar.

Men det är som en sa i vårt presidiemöte vi har på gemensamt kommunerna på norra Åland. " Vi måste dra i alla tåtar vi kan för att hjälpa "

Nu skall jag göra min insats att dra i min tåt och skriva under adressaten för att få behålla verksamheten kvar i Haraldsby.
Tänk på att det kan du också göra http://www.adressit.com/sips

7 kommentarer:

Anonym sa...

"AMS är förberedda och har sin plan, landskapet har det säkert också nu gäller det för kommunerna att se vad de kan göra."

Vad kan Sunds kommun göra? Lobba i marmorborgen att pytsa in skattepängar i ett industrikonglomerat börsbolag?
Hur länge håller en sådan konstgjord andning?

Hur har AMS förberett sig? De kan knappast erbjuda arbete åt flertalet som skulle bli arbetslösa.

Göte sa...

AMS kan inte ge jobb och det har jag inte skrivit heller. Men de har en plan och de visar att de bryr sig och kommer att jobba bra om det går så illa att den stängs. Sunds kommun kan också vara med och dra sitt stå stacken. Flera har ett ansvar om det skulle hända men det gäller att vara förberedd.

Anonym sa...

¿Qué?

Jo, alla har en plan, bryr sig och kommer att jobba bra. Det framgick i ditt första inlägg. Men vad är planen? Hur har AMS förberett sig? Vad kan Sunds kommun göra?
Som du säger kan inga nya jobb erbjudas. Därför skulle va intressant om du kan berätta vad dessa planer och förberedelser konkret går ut på.

Göte sa...

Bäste anonym du är ihärdig må jag säga :-) Men jag vill ge dig " ha lite tålamod, väderkvarnen ger sig aldrig iväg för att söka efter vinden "
Med det vill jag säga att nu vill jag inte gå ut med något konkret och jag hoppas att jag inte heller behöver göra det. Det jag ville säga i mitt inlägg så är att jag imponerades av AMS och hur de vill gå till väga om det skulle gå så illa att Orkla att lägga ner chipsen.
Däremot bör kommunen ha möjlighet till sysselsättningsåtgärder så att man inte bara blir hemma. Och där gladde jag mig åt AMS välvillighet till samarbete.

Men att ge något konkret nu kan jag inte. Jag är utsedd av de norråländska kommunerna att se på vad vi kommuner kan göra. Och det har jag nu gjort. Sen skall det processas.
Jag har i flera år här i Sund pratat om vikten av pengar till sysselsättningsåtgärder och det fick jag bekräftat av AMS idag.
Så bästa anonym med konkret kan jag inte berätta nu. Nu sätts det politiska arbetet igång och där är jag " bara " en röst av många. Over and out.

Anonym sa...

Låter lika hemligt som Orklas egna uttalanden. Men eftersom du säger att det inte ger några jobb och det är "hemligt" så uppfattas det mest som klubben för inbördes beundran.
Men som sagt, "klappa sig själv på axeln" och berätta hur duktig man är ger inga nya jobb om Orkla lägger ner verksamheten.

Angående väderkvarnar och vindsökanden så stämmer det bra. Men hur blir det med våra vindmöllor? Kommer de att söka efter vinden? Riva befintliga vindkraftverk och bygga nya på andra platser med skattepengar?

Göte sa...

Jag har nog aldrig sagt det är hemligt. Men jag vill inte lova något förrän det är klart.
Men som jag skrev i tidigare kommentar så är detta en situation som alla måste göra sitt och jag klappar definitivt inte mig på axeln.

Anonym sa...

Tja, kan bara konstatera att du och väljarna har olika uppfattning.

Inte hemligt, men kan inte berätta...
Klappar mig inte på axeln... men bloggar om hur bra planer det finns (som inte ger något jobb VILKET DU SÄGER)