onsdag, januari 27, 2016

Kommunen bästa i fokus

Hänt mycket de senaste veckorna men tyvärr inte här på bloggen. Sprungit på många möten och en del kommunala uppdrag och arbete har det blivit den senaste tiden. Bl.a. nu så har jag avslutat en 10 år lång period som ordförande i både omsorgs- och socialnämnden.
Det har varit intressanta år och hänt mycket. Både positiva händelser och stora utamningar har det varit under åren. Jag har varit med och utvecklat socialkansliet till vad det är idag. Även utbyggnaden av äldreomsorgen där vi bl.a. byggt ut serviceboendet och nu är möjligheterna till ett aktivare äldreboende stora.
Men nu är det nya utamningar framför mig. Igår blev jag vald till kommunstyrelsens ordförande de närmaste två åren.
Ett stort och ansvarsfullt uppdrag som jag har stor ödmjukhet inför. Känns smickrande att jag själv inte valde det, utan att de andra partierna ville ha mig på den stolen. Jag kan erkänna att mina planer för denna mandatperiod var helt annorlunda. Men samtidigt så ser jag det politiska arbetet i vår lilla kommun på runt 1030 invånare så ser jag att vi jobbar gemensamt för kommunen bästa. Sen visst kan man se olika på sen vad som är bäst för kommunen och vad man skall erbjuda kommuninvånarna. Men viktigt ändå att man inte tar olikas åsikter som något som stärker debatten och att det inte blir dålig känsla bara för att  man har olika åsikter. Om ca ½ timme har jag mitt första möte med kommundirektören och sen gäller det för mig att jobba framåt för kommunen bästa.
Men en stor stolthet att som socialdemokrat så en så stor tung post i en liten landsbygdskommun. Vad jag minns så är jag den första ordf. i kommunstyrelse på landsbygden på Åland. Tror Jomala haft det men sen kan erinra mig att det annars suttit en socialdemokrat på en sådan stol.
Visst är jag stolt över det för partiets skull men samtidigt så ser vi inte partitillhörigheterna som så centrala i vår kommun. Vi jobbar bra över partigränser för kommunens bästa. De 6-7 senaste åren så har vi inte haft råd med partipolitik utan jobbat gemensamt för att ge så bra service till invånarna som möjligt. Bättre att kommuninvånarna känner att vi jobbar gemensamt för dem än har prestige mellan partierna.
Så sen 2009 har nog partipolitiken varit av sekundär betydelse  i kommunen och vad vi har råd med för service det primära.

14 kommentarer:

Anonym sa...

"De 6-7 senaste åren så har vi inte haft råd med partipolitik utan jobbat gemensamt för att ge så bra service till invånarna som möjligt. Bättre att kommuninvånarna känner att vi jobbar gemensamt för dem än har prestige mellan partierna."
Är det inte så politiken i marmorborgen också borde bedrivas? Mindre snack och mera verkstad!

Det senaste valrörelsen måste ha varit ett rekord i pajkastning, både på nya och mer erfarna politiker. Det röda tråden saknades. Det var mera rösta inte på hen för hen är...och mindre rösta på mig för jag kommer att jobba för... Nu har det lugnat ner sig när de flesta revir har pissats in men nog borde de lärda i borgen kunna samarbeta lite mera med tanke på att Åland har mindre än 30000 invånare, krasslig ekonomi och en marginell befolkningsökning. Och utmaningarna kommer garanterat inte att minska denna mandatperiod vilket borde vara en faktor för mera samarbete.

Göte sa...

Hej anonym. Man försöker nog ha mindre snack mer verkstad i marmorborgen också. Men glöm inte att det där jobbas med lagar och att t.ex. " styra " kommunerna med lagar och ekonomiskt. Så svårt där att få den nära politiken. Men visst ser man till invånarnas behov.
Det stämmer att det förekom mer pajkastning och där har vi nog tyvärr social medias intåg i valrörelsen som en del i det hela. Men även att det kommit nya partier med nya fokusområden med i den åländska politiken.
Men den kritiken kan jag inte ta åt mig för jag undviker att skriva om andra, utan mer vad jag vill. Sen helt klart borde vi kunna samarbeta mer och ha mer respekt för varandra.
Vi behöver kunna behöva berömma varandra mer, mer respekt för varandra då skulle det skapa en konstruktivare politik.

Anonym sa...

Du har rätt Göte att det händer saker i marmorborgen också. Vindarna har svängt på bara en månad. För en månad sen var det mycket snack om moral och etik pga "samarbete" mellan Toivonen och Pettersson. Nu har S fått en plats av ÅLD så det verkar som känslorna och pajkastningen från valet i höst har lugnat ner sig och framtida samarbete är möjligt.
För inte är det väl bara så att det handlar om makt - sossemakt?

Göte sa...

Bästa anonym, du siktar nog liiiite åt fel håll nu. Jag har inget med stans politik. Men det lilla jag är insatt i det där så är det inget samarbete utan mer att ÅLD ger bort plats pga inte kan tillsätta platserna. Medan det du anonym tänker på är enligt min uppfattning var att de förhandlade tillsammans om att få platser gentemot andra partier. Men bästa anonym jag är inte så insatt i stans politiken. Jag har fullt upp med mitt eget. Men i stan är politik makt också för där är det mer partipolitik än t.ex. i min kommun och det är demokokrati, fler stolar = fler röster och där kan man vinna omröstningar.

Anonym sa...

Siktar lite åt fel håll?! Nå, med handen på hjärtat så finns det nog ett flertal i marmorborgen som har med både stadens och sunds politik och göra. Eller är de som engelsmännen, tar på sig peruk, hugar och blundar före man går in....
Näe allvarligt talat så är nog eller borde nog en lagtingsman (trots att han inte kom in på egna röster) vara medveten om vad som sker i Ålands största stad då det även påverkar småkommuner.

Unknown sa...

Hej anonym jag vet inte riktigt vart du vill komma med din kommentar.Förutom att du vill vara emot.

Anonym sa...

"vara emot" ? vara emot vadå? Demokrati? Efter att ha vistas en stor del av mitt liv i diktaturer kan jag av egen erfarenhet säga att jag definitivt är för demokrati. Är du Göte för demokrati eller är du bara för demokrati så länge det ger dig makt och en skälig månadslön?
Jag anser att ministrar, ledamöter och övriga medlemmar skall tillsättas enligt väljarnas val och inte enligt vad som dinglar eller inte dinglar mellan benen. Dvs har man fått en stol pga röster ska man också kunna ta emot den oberoende av kön. Kvoteringar är av ondo eftersom det inte reflekterar väljarnas vilja. Hur skall vi göra när vi får den första transgender eller intersexuella personen invald? Hur kvotera då?
I dessa tider när man måste ta emot flyttningar med öppna armar om man inte vill bli kallad för rasist så varför kvoterar vi inte in personer med andra religioner eller hudfärg? Sossarna vill ju att Åland ska vara multikulturellt. Här har sossarna och du Göte en chans att se till att våra nya medborgare snabbt kommer in i politiken och kan påverka.Det måste väl vara ett effektivt sätt att integrera dem? Tex 50% av platserna till personer som hör till statskyrkan, 30 % till muslimer och 20 % till övriga religioner och ateister.

Göte sa...

Bästa anonym vart vill du komma med dina kommentarer ? Vi kan inte säga att vi är inne på mitt blogginlägg just nu och en debatt om kvotering tänker jag inte inleda här.
Men vill du veta min åsikt om kvotering så ring mig gärna så skall jag berätta mina tankar kring detta.
Sen sluta jabbla om detta med lönen, man sitter inte i lagtinget för arvodet utan mer för att man vill jobba där, iaf jag.

Ha det bra.

Anonym sa...

Om du inte sitter i lagtinget för lönen så kunde du avstå den till förmån för handikappade och mindre bemedlade. Sådan verksamhet som sossarna en gång i tiden var kända för. Jag tror du skulle få mycket goodwill och röster i nästa val om du gick ut med att du kommer att jobba gratis, sänkt lön eller att donera en del av lönen till välgörande ändamål.

Göte sa...

Nä jag sitter inte i lagtinget för lönen. För det finns flera andra jobb för samma lön. Men jag sitter i lagtinget för att jag vill vara med och påverka och det är stor skillnad.
Jag har en familj att försörja och jag har ingen möjlighet att jobba gratis, kanske du har den möjligheten. Däremot jobbar jag ideellt för barn och unga vilket jag brinner för ? Sen bästa anonym att blogga halv tre tid på nätterna kan inte vara bra. Försök sova istället. Ha det bra anonym.

Anonym sa...

Varför är det inte bra att blogga halv tre på natten? Ska vi sluta jobba nattetid? Stänga sjukhuset, hem med taxichaufförerna och stänga krogen tidigare?
Alla har inte förmånen att jobb 8-16 och få 8 timmars nattsömn.

Anonym sa...

Men jag måste säga att det är kul att det finns andra jobb för samma lön. Speciellt i dessa tider med en arbetslöshet i Finland som ligger just under 10 % och Orkla samarbetsförhandlar. Vilka jobb är det Göte där man kan få samma lön (och underförstått ledigheter samt pensionsförmåner)? För inte är du väl så unik och eftertraktat på arbetsmarknaden att du bara har att välja och vraka på jobb?

Göte sa...

Vet du va anonym det är nog som du skriver. Jag gör detta för pengarna och absolut inte för något annat. Och sen när vi är lediga så är jag bara hemma och sätter inte min fot i kontoret utan gör bara sådant som alla andra vill göra. Sen får jag så mycket i handen så jag reser runt och glassar. Hoppas du nu förstår ironi. Om det känns bra för dig anonym så kommer jag inte in efter nästa val eller att denna regering spricker så har jag inget jobb och ingen inkomst. Och nej jag kommer inte att kunna välja och vraka på jobb. Men tidigare hade jag ett jobb som inte var riktigt lika bra per månad. Men ett lugnare arbetsklimat men nu har jag valt att vara med och jobba här. Stänga krogen tidigare skulle nog vara ganska bra betydligt bättre än att stänga sjukhuset :-)

Anonym sa...

Ironi är mitt motto ;)
Däremot svårt att förstå politiker som inte respekterar frågvisa medborgare och väljare med andra åsikter. Både före, under och efter ett val. Trots allt är det få på Åland som röstar på parti. I ett litet samhälle i allmänhet och speciellt på Åland så röstar man på personer man kan identifiera sig med och som man tror kan föra ens talan.

Känns inte bra med arbetslöshet, inte för mig, dig eller någon annan. Men Göte, med handen på hjärtat så kanske du har det liiite bättre förspänt om regeringen spricker?
1. Om, sossarna sitter i nästa regering kommer du in igen som ersättare och har därmed ett välavlönat jobb med goda förmåner.
2. Om du inte blir invald i nästa val (3,5 år...) eller sossarna inte sitter i regeringsposition om denna regering skulle spricka så är du väl ändå i bra position att få pension? Det finns flera fd politiker i arbetsför ålder som har egna företag och/eller fulltidsarbete och lyfter pension! Du torde ha varit i marmorborgen tillräckligt länge för att kunna lyfta pension. Visserligen inte samma summa som ett fulltidspolitikerjobb med ett bra bidrag för skälig överlevnad. En vanlig arbetare i 40-50 års åldern har ingen möjlighet till pension om hälsan är OK.
3. Välkommen till verkligheten. Om Nr 1 & 2 är totalt fel så får du smaka på dagens sanning som mången finländare och tack o lov färre Ålänningar upplever idag. Snutt- och tidsbundna kontrakt har varit vardag för många i detta land de senaste 20 åren. Som bekant påverkar det möjligheterna till pension, arbetslöshetsbidrag och en framtida fast anställning. Däremot är de få arbetare med tidsbundna arbetsavtal som tror sig ha en fast inkomst i fyra år eller kunna lyfta en pensionsinkomst om man får "sparken".

Däremot önskar jag att du har både tid och råd med familjen att fara runt och glassa lite. Att resa utanför kobben och speciellt utanför Europa ger erfarenhet, idéer och förståelse som förhoppningsvis kan användas i framtiden oberoende av yrke.