lördag, augusti 08, 2015

Polisen behöver mer synlighet

Åland sparar för att rymmas i kostymen d.v.s. man sparar in inom de olika områdena. Och sen jag kom in i politiken så har det sparats på också hos polisen. Visst hade vi tidigare kanske lite extra med poliser men då kunde man göra det lilla extra. Det jag nu upplever är att nu kan vi inte spara där längre för bemanningen är nu som jag anser på gränsen vad man klarar av. Jag läste en bra insändare av en från Föglö där hon skriver om att vara trött på att Föglö är en laglös ö.
Vi måste kunna ha tillräckligt med poliser att man kan fara och göra specialinsatser också skärgården utan att då fasta Åland töms på poliser. Synliga poliser behövs också i trafiken samt patrullerande på stan. Men till det så finns det inte resurser idag. Vi måste ha en polis som är värd namnet. Till 2015 års budget så höjde vi polisens ram och satsade på fler poliser. Så tror jag vi också behöver nu inför 2016 års budget. Bland annat för att vidare jobba med ungdomspoliserna som en bra satsning men också att hålla poliser synliga på hela Åland.

Inga kommentarer: