söndag, maj 12, 2013

inte alltid så lätt.

Ett tag sen jag varit här senast, och att jobba som lagtingsledamot, ordförande i social- och omsorgsnämnd i kommunen samt att jobba helt ideellt med att driva en simförening med 80 barn, samt själv sen träna 10  barn och därtill sen två hårt satsande 14 åringar samt en ännu mer satsande dam simmare så tar på. Sen familjen också som vill ha sin del av kakan :-)

Förra veckan var en tuff vecka politiskt. Att sitta med i ett regeringsparti är att man inte alltid får som man vill. Ibland måste man kompromissa och vara med och ta obekväma men nödvändiga beslut.
Av de sistnämnda så är väl uppehållet av linjen yrkesstarten ett sådant. Efter att jag själv varit initiativtagare till just yrkesstarten så var beslutet om uppehåll för den linjen ett sådant beslut.
Jag ser inte heller att yrkesstarten kan fortsätta som det varit. Att ha en person att leda yrkesstarten är inte juste varken mot personal eller elever att fortsätta i samma stil.
Att kalla det en inbesparingsåtgärd är nog ett fara illa med sanningen. Mer kanske en paus för möjlighet till nytänkande.
Däremot att har jag blivit lovad att det skall finnas åtgärder för de ungdomar som skulle behövt yrkesstarten och de personer fick min tillit..

Jag kommer att fortsättningsvis att jobba för de ungdomar som har svårt att hitta sin studieplats eller annars har svårt att hitta sin plats i vårt samhälle. Och jag kommer fortsättningsvis att jaga utbildnings-, närings-, och socialminister med dessa frågor.
Men jag kommer inte att lyckas få igenom allt jag vill, och vissa kommer nog att vara lite besviken på mig att jag inte lyckades få igenom de frågor som de tycker jag borde jobbat hårdare för. Men det viktigaste är nog också att vi i landskapet får en ekonomi i balans och det är en jobbig kombination.

Ha det bra och ta vara på er..


Inga kommentarer: