torsdag, mars 22, 2012

Samarbete ger mer resultat.

Idag var jag på en radiodebatt om Åland skall ha centraleuropeisk tid eller om man skall hålla kvar den östeuropeiska tiden.
Men det är inte det min blogg skall handla om idag.
När jag satte mig i bilen så hörde jag i radion om att ungdomsgården i Finström nu har fler ungdomar och behöver hjälp från andra norråländska kommuner. Det här lobba och jobba jag hårt när de starta ungdomslokalen i Godby för flera år sedan, att då Sund skulle vara med och samarbeta kring en gemensam ungdomsgård. Men då fick jag mothugg från Ålands ungdomsförening och Sunds ungdomsförening med att en gemensam ungdomsgård skulle motarbeta ungdomsföreningarna på norra Åland.
Och inte hände det mycket från kommunen heller. " Vi kan själva" kan man sammanfatta det med.
Vi behöver kunna samarbeta bättre över kommungränserna åtminstone för barn och unga. De är sån otrolig rädsla att hjälpa varandra. Jag är ju själv med och driver en simförening och i höstas var det ett förslag i Sund att idrottsföreningen inte skulle få bidrag om det var mindre än 50 % sundsbarn.
Då kan jag säga direkt att jag måste få lägga ner SIF simning för där är ca 16 % sunds unga. Så att nu Finström skulle få hjälp av de andra norråländska kommuner tror jag tyärr är föga troligt. Och slå ihop kommuner verkar ju inte heller gå hur dålig ekonomi eller svårt att få personal kommunerna än har.
Ha det bra.

1 kommentar:

bloggare på icedaniel.se sa...

Vad ett såndant samarbete är mycket oklart vad det skulle ge.