onsdag, april 27, 2016

Anförande om tilläggsbudget

Sitter på plenum och debatterar denna regerings tilläggsbudget. Höll idag mitt anförande där. som var enligt följande


Fru talman
Nu har vi denna regerings tilläggsbudget, en rambudget som skall visa vägen åt vilket håll denna regering skall gå åt med sin politik.
Den stakar inte ut hela vägen, d.v.s. den exakta politiken men den sätter upp målen. Målen för den offentliga ekonomin. 
När vi leverade en omställningsbudget 2012 så såg vi framåt och stakade ut vägen och målet. Det som hände sen så var att inkomsterna inte blev som kalkylerat, utan mycket mindre.
Så att staka ut den framtida vägen är inte lätt har jag erfarit. För man är beroende av intäktssidan som vi egentligen inte kan göra så mycket åt.

Vi har en ekonomi som på intäktssidan är styrd av dagens finländska ekonomiska kräftgång. Vi sitter helt i händerna på den finländska ekonomin när det gäller intäktssidan för den åländska ekonomin..  En finländsk ekonomi som har stora utmaningar framför sig, en regering som gör försämringar för folket för att ta sig an de framtida ekonomiska utmaningar.
Nu står vi här med denna tilläggsbudget, en tilläggsbudget där man försöker se på var man skära ner kostnader. År efter år har man försökt med ostyvelprincipen. Nu tvingas man till andra prioriteringar för att få kontroll på de s.k. hållbarhetsunderskottet. Osthyveln är nu utbytt mot en kakspade och det har varit en jobbig process för alla regeringsapartier.

För man kan nog säga att ingen fått något extra utan mer inom vilka områden har man tappat minst. Var har man fått ge sig mer och inom vilka områden har man kunnat förminska skadan om man får utrycka sig så.
Detta har inte varit en rolig budget att lägga fram utan mer en måste göra budget.
I måndags så var mycket energi från centern att ´tala om hur flata vi varit och att vi sviker en grupp i vårt samhälle.
Det är inte första gången jag hör det i denna sal. För 4 år sen sade liberalerna precis samma sak åt oss och då var finansministern från just centern.
Men sen är det som att den moraliska kompassen leds av socialdemokraterna och endast av socialdemokraterna. Och det ansvaret försöker vi att bära, efter vår bästa förmåga.
Vi gör vårt bästa till att få en budget som vi vill. Men att sitta med i en regering så får man både ge och ta. Tyvärr är det så att man får inte allt som man vill.


Fru talman
Jag skulle helst vilja satsa ännu mer på denna grupp som är ekonomiskt sårbara än vad vi gör idag. Och det hoppas jag vi kan göra med rätt fördelningspolitik. Jag ger inte upp den kampen ännu.
Den moraliska kompassen påminner mig om mitt ansvar.
Vi har med långa tänder gått med på en skrivning” Landskapet avser nå en inbesparing på cirka 3% motsvarande 700 000 genom att se över stöden till invånarna som utgör ca 24,5 miljoner euro.”
De står inte att det är de som är mest sjuka, det står inte att det är de som är mest ekonomiskt sårbara.
det står att Landskapsregeringen avser nå en inbespring på cirka 3 %.
700 000 är en summa som är målet och det är nu vägen dit skall tas fram, och det är nu jobbet börjar. Vem blir drabbad och vad blir konsekvenserna  Nu mina vänner börjar arbetet och ge gärna era synpunkter som vägledning i detta arbete.
För fyra år sen var rubrikerna stora om hur vi svek de sjuka och ekonomiskt sårbara. Då skulle vi se över sjukkostandsavdraget, som sen inte blev som man tänkte efter man sett över konsekvenserna.
Så mina vänner den här debatten har vi varit i förr och vi jobbar vidare med våra värderingar.

Jag vill inte heller spara inom gymnasialstadiet, tvärtom jag skulle vilja satsa ännu mer där på de som är i behov av extra stöd. Jag tror på en politik där vi får gå in med mer resurser till de som behöver samhällets stöd.
Och oberoende vilka populistiska uttalanden man gör härifrån, vilka populistiska skriverier man gör på sociala medier.
Så jag är övertygad om att stor del av det jag vill så är det fler som vill i denna regering. Men nu försöker man minska på underskottet och visst bäddar vi oppositionen att få ta billiga poäng när det måste sparas.
Men vi låter det inte göras åt någon annan utan det är vi här och nu som måste fortsätta jobbet. Sen är det så att nu vill denna regering se ändringar i siffrorna och underskottet skall minska. Visst är det så att siffrorna är viktiga men glöm inte vägen mot målet nämligen politiken och det är just nu politiken som skall tas fram.

Så herr talman tar vi nu och ser på t.ex. kommunernas resultaträkning för 2014 så är det två kommuner som har underskott, övriga kommuner låg med ett överskott, vilket är bra. Mycket bra för dem.
Ser vi däremot på nu hur landskapets utmaningar inom ekonomin så säger jag som jag sa i samband med budgetdebatten.  
Skall vi skära inom utbildning  och sjukvård och sen samtidigt blunda för den överstora administration vi har inom kommunerna och kommunförbund idag för att behålla vårt nuvarande kommunsystem.
Vi ser hur det går pengar och resurser på s.k. samarbetsmöten som inte sen leder till resultat eftersom man inte kommer överens ”
Vi sitter idag och pumpar in miljoner för att hålla kommunstrukturen som den är idag.
Skall vi blunda för dessa siffror ?
 
Nu sitter man och säger att vi måste sänka kraven d.v.s. lagstiftningen och därigenom kostnader för kommunerna ?
Nå jag är öppen för att se vad utredningen kommer fram till men så synd är det inte idag för våra kommuner.

De flesta av våra kommuner går bra och det genom att vi pumpar in med över 30 % landskapsandelar. Och det är ju genom lagen där man skall med landskapsandelar stöda de mindre kommunerna. Men kanske inte landskapsregeringen har råd med det längre. Och då måste vi våga förändra.
Ser i centerns budgetmotion nr. 37 de vill att man skall respektera och trygga kommunernas ekonomi och inte balansera den egna ekonomin.
Är kommunerna och den nuvarande kommunstrukturen så viktig för centern att man skär ner som vi gör nu. Bara vi inte rör kommunerna och deras ekonomi ?

Här tycker jag kommunerna måste vara med och ta sitt ansvar för den åländska ekonomin. Sen hur de kommer att ta sitt ansvar och besluta så är en annan sak.
Att ta ansvar är inte att minska kraven på kommunerna och hålla så låg skatt som möjligt och i samtidigt se vilka inbesparingar man gör för landskapet.
Vi måste våga se en helhet.
 
Så fru talman, avslutningsvis fyra enkla punkter för att sammanfatta detta.
  • Att sätta ut vart man vill komma med målet är lättare än att hitta politiken för att nå målet. För någon kommer att drabbas när man måste skära ner.
  • Likasom i förra regeringen jobbar vi för att Åland i framtiden tryggar en god vård, skola och omsorg.
  • Vi socialdemokrater jobbar fortsättningsvis för sjuka och ekonomiskt sårbara, men framför allt för generella välfärden. Alla skall kunna och få vara med och bidra till den och alla skall kunna få ta del av välfärden.
  • Inom regionalpolitiken så vill vi att hela Åland skall kunna leva och kunna erbjuda en likvärdig service.  Vi vill också se en regionaltillväxt för att kunna vara med och utveckla hela Åland även i framtiden.

söndag, april 17, 2016

Arbetet med landskapets budget är i full gång.

En intensiv politisk vecka är till ända. De senaste två veckorna så har varit en dragkamp om budgeten. Visst är det så att regeringen lägger budgeten men det är ju lagtingsgruppen som ändå är med och jobbar med frågor så är känsliga och jobbiga frågor.
Jobbiga frågor för mig t.ex. har varit att man inte lägger ner Guttorp utan fortsätter med den verksamheten.
Nu är det inte för att den anläggningen ligger i Sund som jag jobbar för att fortsätta med den verksamheten. Utan mer för att jag ser vikten att man fortsätter plantera ut fiskyngel. Jag tror också man kan öka inkomsterna där med att sälja yngel t.ex. Stockholm har jag erfarit. Då minskar man ju på samhällsmedel på finansiering av denna verksamhet.
Guttorps verksamhet ser jag som en viktig sak för turismnäringen. Så att satsa på Guttorp ser jag mer som ett främjande för turismnäring och då främst för mindre stugbyar och ensamfretagare som fiskguider. Fisketuristerna lämnar sen efter sig en hel del pengar.
Sen är det ju så annat i budgeten som kommer att fortsätta kämpande om, för det är väl ingen hemlighet att det finns lite olika ideologier i denna regeringen.
Och visst är det så att detta är en jobbig budget att ta. Genom att underskottet behöver minskas. Och man vill ju inte heller att det åländska samhället skall drabbas så mycket. Gör man en förändring på årets budget med 1,6 miljoner och sen för 2017 med 6,6 miljoner så självklart kommer det att kännas.
Tyvärr är det här en konsekvens att man inte fått den finländska ekonomin som går knaggligt minst sagt.

Men tillbaks om denna tilläggsbudget som kommer att debatteras friskt i media och tydligen även i sociala medier.
Och visst är det så att det har varit jobbiga beslut att ta, men jag skymtar också en politik som jag kan känna att genom att man nu måste börja prioritera så händer det något som vi förut kanske blundat för.
Men så är det när en budget tas så måste ta obekväma beslut.

Nu är det en vecka som är lite lugnare för oss i regeringen sen debatt om budgeten nästa vecka. Efter det så  är det 3 intensiva veckor där vi skall jobba med budgeten i Finans- och näringsutskottet.

Så jobbet med denna budget går vidare..

torsdag, april 07, 2016

Debatt om tobakslagen

I måndags debattera vi om tobakslagen i Lagtinget. En debatt som varade 4 timmar med en del konstruktiva förslag och lite kritik också. Nu är skotten remitterade till social- och miljöutskottet för utskottsbehandling.

Jag personligen pratade i remissdebatten lite om e-cigaretternas vara eller icke vara. Nu förbjuder ju lagen s.k. smakampuller till e-cigaretterna som lär vara inkörsport för unga att börja röka.
Jag erkände min okunnighet om e-cigaretter för jag hade faktiskt trott att det inte var nikotin i dessa e-cigaretter. Men det lär det vara. Men jag bad utskottet lite fördjupa sig i detta. Sen var jag lite skeptisk också till att man kan ha tobaksvaror synligt i våra butiker här på Åland, men i Sverige och Finland är det förbjudet att exponera tobaksvaror.
Men en fundering som var i debatten, var om om denna lag är tillräckligt sträng. En som i replik till mig så undrade om denna lag får flera att inte börja röka ?
Men det som jag sa där att det är ju inte lagen i sig på sättet som får flera att skjuta upp sin tobaksdebut utan det är nog andra åtgärder som måste komma in då. För enligt lagen så får man inte inneha tobaksvaror före man fyllt 18 år. Så därför kan man ju inte göra så mycket annat där.

Men idag fick jag höra i radion om " effekt 4 - 6 "  som nu har sin utbildning på Åland. Och det som gör mig extra stolt är att jag varit med och lobbat på vissa håll om att detta skulle tas till Åland. Här finns det långsiktiga satsningar att jobba med att skjuta upp tobaksdebuten, ja helst att tobaksdebuten inte alls blir av.

Det som jag sa i mitt anförande så behöver vi se vad man kan ha för olika projekt som tobakskampen   och andra åtgärder.
I slutet av mitt anförande så sa jag i måndags 
Men trots de små synpunkterna jag framför så stöder jag denna lag och att man strängerar är bra ur folkhälsoperspektivet, men de viktiga åtgärderna kommer sen i vilka resurser vi ger för att få hjälpa alla som håller på och röka att sluta. Och där har vi insatser som bl.a. tobakskampen. Så alla projekt som kan stödas mot detta så bör prioriteras. "

Så det här med effekt 4-6 är långsiktiga åtgärder med rätt prioritering. Och vi på Åland är bra att följa med bra projekt/initiativ som man startar runt om oss i norden. Vi ligger mitt i Östersjön men ett smörgåsbord med projekt som startas runt omkring oss. De gäller att vi ser möjligheter med dessa projekt och vågar satsa på de förebyggande åtgärderna.